Retro Max ’15: Toen Hamilton, Vettel en Ricciardo kennismaakten met ‘hun kleine broertje’
Linda Vermeeren
20 maart 2021
Nog even en de Formule 1-karavaan begint aan een nieuw avontuur als in Bahrein de lichten uitgaan. FORMULE 1 Magazine blikt terug op de afgelopen 6 seizoensopeners van Max Verstappen en uiteraard begint de serie met het debuut van de Nederlander. In 2015 in Melbourne maakt de wereld kennis met de dan nog 17-jarige Verstappen, hij laat met zijn debuutrace zien dat leeftijd geen belemmering is voor een solide optreden in de Formule 1. Hij reed foutloos en constant, tot een kapotte bougie roet in het eten gooide. Het kostte hem een plek in het illustere rijtje van debutanten die punten scoren. “Ik baal ontzettend.”
“There is smoke in my car!” Max Verstappen heeft net zijn eerste pitstop gemaakt en is op de zachte banden klaar voor de aanval als hij rook ziet in de cockpit. Het besef is er gelijk: de Renault-motor is stuk. Die kreeg vorig jaar al veel kritiek, met name van Red Bull, en is nog steeds geen schim van de machtige Mercedes. Was Max eerder terughoudend over de motor, nu zijn eerste race om zeep is geholpen door het falen van de Renault kan hij zijn frustraties nauwelijks verbijten.
“Ik probeer er niet al te terneergeslagen van te worden, want we moeten het de rest van het jaar nog met deze motor doen”, zegt Max. Terwijl Jos Verstappen bij het zien van de motorpech gelijk zijn koptelefoon afdoet en wegloopt om uit het zicht van de camera’s zijn frustraties de vrije loop te laten, blijft Max opvallend rustig. “Ik baal ontzettend, maar toon dat misschien niet zo. Mijn vader heeft me geleerd niet te gooien met mijn helm of handschoenen en dat heb ik ook nooit gedaan. Ik voel die aandrang niet; je schiet er toch niets mee op.”
Belangrijke pion verlaat garage Max Verstappen: ‘Gave ervaring met beste coureur’
De eerste Formule 1-race van de jongste debutant ooit eindigt in het gras. “Ik had zeker het gat met Ricciardo dicht kunnen rijden en als zesde kunnen finishen.” Max start de race op de hardere medium-band en rijdt er lang op door. Hij is de één na laatste om te stoppen en krijgt na 32 ronden de zachtere banden gemonteerd. “Die zijn acht tienden per ronde sneller en met een lichtere auto begon mijn race dus eigenlijk pas echt.” Op het moment dat hij uitvalt ligt hij negende en zijn er nog maar dertien coureurs onderweg.
“Ik had optimaal kunnen profiteren van de vele uitvallers, maar helaas was het mij ook niet gegund de finish te halen. Ik zat goed in mijn ritme en ik denk dat we qua strategie de goede keuze hebben gemaakt door te beginnen op mediums en daarna naar zachte banden te wisselen. Jammer dat het na de pitstop misging.” Een defecte bougie blijkt de boosdoener. “Direct na de pitstop, na een bocht of twee, begon de auto minder goed te lopen en te roken. Natuurlijk schiet er van alles door je hoofd en vrees je voor een lang en moeizaam seizoen, maar boos worden heeft geen zin.”
Lees ook: Gerelateerd nieuws
Hamilton spreekt Verstappen tegen: ‘Vooraan rijden is ontzettend saai’
05 september 2024 14:00 - Nieuws
Recordhouder Lewis Hamilton over de uitdagingen van Silverstone
04 juli 2024 15:38 - GP Groot-Brittannië
FOTOSERIE: 10 jaar geleden maakte Max Verstappen zijn eerste F1-meters in Japan
02 april 2024 20:30 - Nieuws