“Vorig jaar moest je in bocht drie nog echt van het gas, nu kun je er vol gas door”, meldt Ricciardo. Zijn praktijkervaringen sluiten zo aan bij de verwachtingen van Red Bulls technische chef Adrian Newey, die eerder in een video op de site van Red Bull Racing voorspelde dat bochten als Copse op Silverstone en bocht negen in Barcelona (de snelle rechter voor het korte rechte stuk in sector 2) in feite geen bochten meer zijn. “Dat worden nu in essentie lichte knikken op rechte stukken waar je vol doorheen gaat.” “We hebben dat eerder al met Eau Rouge op Spa gezien”, verhaalt Newey, ogenschijnlijk met enige weemoed. “Dat was eerst echt een bocht waarvoor je vooraf even diep moest inademen, nu is het een slinger over het rechte stuk. Dat is een gevolg van de kant die de Formule 1 op gaat, met meer downforce en meer vermogen.” Ricciardo noemt zelf nog een andere bocht op Spa, Pouhon, die nu vermoedelijk ook vol gas zal zijn. De Aussie verheugt zich daar echter juist op: “Hoe cool zou dat zijn!?”

Mee snelle bochten zijn vol gas met de 2017-auto’s.
Een gevolg van de hogere (bochten)snelheden is volgens Ricciardo echter wel dat hij en zijn collega’s er een tandje bij moeten zetten “Op bepaalde circuits zal alles echt een stuk sneller op ons af komen, dat staat wel vast.” De toegenomen snelheid is volgens Ricciardo namelijk een soort vermenigvuldigingsfactor. “Het vergroot alles. De intensiteit, hoe fysiek zwaar het rijden is, hoe snel we vermoeid raken. Het maakt de Formule 1 weer wat de Formule 1 moet zijn. Natuurlijk, wij als coureurs zullen ons aanpassen, maar het wordt fysiek echt veel zwaarder.”