Racepictures
Daan de Geus
7 maart 2017
Rijden met een 2017-bolide is echt andere koek dan met een Formule 1-auto uit 2016. Dat kan Red Bulls Daniel Ricciardo wel concluderen na de eerste testweek.
Ricciardo zat vorige week maandag en woensdag achter het stuur van de RB13, Red Bulls 2017-auto, en heeft vooral op die tweede dag een goede indruk gekregen van hoeveel zwaarder en sneller de nieuwe auto’s zijn om mee te rijden.
“In snelle bochten, zoals bocht drie in Barcelona, zijn we net zo snel als de Formule 1 er op z’n snelst is geweest, en misschien nog wel sneller”, vertelt hij in zijn column op RedBull.com.
“Ik heb de data niet vergeleken met die van vorig jaar, maar het zou me niet verbazen als we in bocht drie inderdaad 35 tot 40 kilometer per uur sneller zijn dan vorig jaar”, doelt Ricciardo op het beoogde doel om ervoor te zorgen dat de 2017-auto’s, die veel meer downforce hebben dan hun voorgangers uit 2016, een stuk sneller in de bochten zijn.
Bocht of knik?
“Vorig jaar moest je in bocht drie nog echt van het gas, nu kun je er vol gas door”, meldt Ricciardo. Zijn praktijkervaringen sluiten zo aan bij de verwachtingen van Red Bulls technische chef Adrian Newey, die eerder in een video op de site van Red Bull Racing voorspelde dat bochten als Copse op Silverstone en bocht negen in Barcelona (de snelle rechter voor het korte rechte stuk in sector 2) in feite geen bochten meer zijn. “Dat worden nu in essentie lichte knikken op rechte stukken waar je vol doorheen gaat.” “We hebben dat eerder al met Eau Rouge op Spa gezien”, verhaalt Newey, ogenschijnlijk met enige weemoed. “Dat was eerst echt een bocht waarvoor je vooraf even diep moest inademen, nu is het een slinger over het rechte stuk. Dat is een gevolg van de kant die de Formule 1 op gaat, met meer downforce en meer vermogen.” Ricciardo noemt zelf nog een andere bocht op Spa, Pouhon, die nu vermoedelijk ook vol gas zal zijn. De Aussie verheugt zich daar echter juist op: “Hoe cool zou dat zijn!?” Aanpoten
Een gevolg van de hogere (bochten)snelheden is volgens Ricciardo echter wel dat hij en zijn collega’s er een tandje bij moeten zetten “Op bepaalde circuits zal alles echt een stuk sneller op ons af komen, dat staat wel vast.” De toegenomen snelheid is volgens Ricciardo namelijk een soort vermenigvuldigingsfactor. “Het vergroot alles. De intensiteit, hoe fysiek zwaar het rijden is, hoe snel we vermoeid raken. Het maakt de Formule 1 weer wat de Formule 1 moet zijn. Natuurlijk, wij als coureurs zullen ons aanpassen, maar het wordt fysiek echt veel zwaarder.”
“Vorig jaar moest je in bocht drie nog echt van het gas, nu kun je er vol gas door”, meldt Ricciardo. Zijn praktijkervaringen sluiten zo aan bij de verwachtingen van Red Bulls technische chef Adrian Newey, die eerder in een video op de site van Red Bull Racing voorspelde dat bochten als Copse op Silverstone en bocht negen in Barcelona (de snelle rechter voor het korte rechte stuk in sector 2) in feite geen bochten meer zijn. “Dat worden nu in essentie lichte knikken op rechte stukken waar je vol doorheen gaat.” “We hebben dat eerder al met Eau Rouge op Spa gezien”, verhaalt Newey, ogenschijnlijk met enige weemoed. “Dat was eerst echt een bocht waarvoor je vooraf even diep moest inademen, nu is het een slinger over het rechte stuk. Dat is een gevolg van de kant die de Formule 1 op gaat, met meer downforce en meer vermogen.” Ricciardo noemt zelf nog een andere bocht op Spa, Pouhon, die nu vermoedelijk ook vol gas zal zijn. De Aussie verheugt zich daar echter juist op: “Hoe cool zou dat zijn!?” Aanpoten
Een gevolg van de hogere (bochten)snelheden is volgens Ricciardo echter wel dat hij en zijn collega’s er een tandje bij moeten zetten “Op bepaalde circuits zal alles echt een stuk sneller op ons af komen, dat staat wel vast.” De toegenomen snelheid is volgens Ricciardo namelijk een soort vermenigvuldigingsfactor. “Het vergroot alles. De intensiteit, hoe fysiek zwaar het rijden is, hoe snel we vermoeid raken. Het maakt de Formule 1 weer wat de Formule 1 moet zijn. Natuurlijk, wij als coureurs zullen ons aanpassen, maar het wordt fysiek echt veel zwaarder.”
Gerelateerd nieuws
Max Verstappen blikt terug: ‘Er is trammelant in het team geweest, honderd procent’
22 december 2024 16:19 - Nieuws