Motorsport Images
Daan de Geus
26 oktober 2019
Dertiende, dat was Daniel Ricciardo zaterdag in de kwalificatie voor de Grand Prix van Mexico. De man die er vorig jaar nog pole pakte, was er verre van gelukkig mee.
Een groot verschil met vorig jaar is natuurlijk dat Ricciardo nu niet meer in een Red Bull zit, maar een Renault. Terwijl zijn oud-teamgenoot Max Verstappen zijn Red Bull naar pole stuurde, bleef Ricciardo in Q2 steken. Hij kwam zelfs meer dan een kwart seconde te kort om de top tien te halen.
“Het deed pijn dat we niet konden rijden in VT3”, antwoordt de Aussie desgevraagd in interview met Ziggo Sport, nadat beide Renaults in de slottraining in de pits geparkeerd bleven vanwege een probleem met het koelsysteem. “Ik wil echter niet alles daar op afschuiven”, zegt hij. “We zouden alsnog goed genoeg moeten zijn, namelijk.”
Lees ook: Verstappen revancheert zich met waanzinnige pole in Mexico
“In Q1 leken we wat momentum te pakken te krijgen, maar we maakten niet genoeg progressie in Q2. Het was een beetje worstelen. We hadden het vrijdag al lastig, denk ik, daarom hadden we de oefentijd in VT3 goed kunnen gebruiken. Het was zwaar, al hebben de monteurs goed werk gedaan door de auto’s op tijd aan de praat te krijgen.”
Ricciardo draait er daarbij niet omheen dat hij gefrustreerd is. “Ik denk dat mijn frustratie vooral voortkomt uit het feit dat ik had gehoopt degene te zijn die het team iets te juichen had kunnen geven, maar ja…”
Extra slecht nieuws voor Ricciardo: Verstappen reed zijn poletijd van vorig jaar uit de boeken, met één duizendste… Al is het de vraag of die tijd van Verstappen blijft staan, omdat de gele vlag uit ging in de laatste bocht na Valtteri Bottas’ crash. Verstappens eerdere tijd was echter ook al genoeg voor pole.
Lees ook: Abiteboul niet bang dat Renault stekker uit F1-team trekt
Gerelateerd nieuws
FIA dwingt motorleverancier Renault niet om ‘koste wat kost’ in de F1 te blijven
18 november 2024 18:00 - Nieuws
Renault-medewerkers in trek: Red Bull, Ferrari en Audi op jacht naar ervaren F1-ingenieurs
14 oktober 2024 15:45 - Nieuws
Renault-topman verdedigt Formule 1-exit: ‘Alpine zet zichzelf voor schut’
05 oktober 2024 08:00 - Nieuws