Motorsport Images
Laurens Stade
9 oktober 2020
Het was één van de redenen voor zijn vertrek bij Red Bull: de overstap van Renault-motoren naar Honda-motoren zag Daniel Ricciardo van Red Bull naar Renault verkassen. De Australiër gunt zijn oude werkgever echter het beste, ook nu Honda de stekker uit het Formule 1-project stopt eind 2021: “Het is niet zo dat ik er nu naar kijk en zeg: ‘ik zei het toch’.”
Ricciardo vertrok aan het einde van 2018 bij Red Bull, waar hij meerdere redenen zag om voor een nieuw avontuur te gaan bij Renault, waar hij eind dit jaar vertrekt om naar McLaren te verkassen. Hij gunt Red Bull nog altijd het beste, zegt hij, dus: “Het is niet zo dat ik er nu naar kijk en zeg: ‘ik zei het toch’. Dit is gewoon hoe de sport in elkaar steekt. Dit kan gebeuren. Hopelijk vindt Red Bull een goede oplossing. Daar zullen ze nu in elk geval naar op zoek moeten.”
Lees ook: Alle F1-actie dit weekend gratis live te zien op YouTube
De switch van Red Bull naar Honda-motoren mondde uit in een vechtscheiding met Renault, waarbij regelmatig met modder gegooid werd. Ricciardo is bekend met Red Bull en Renault en verwacht dat de twee weer gewoon kunnen samenwerken, ondanks de slechte verhoudingen. “Er zijn emoties en er is business. Tijd lost veel op. Als het gebeurt, denk ik dat ze een goede werkrelatie kunnen hebben. Volgens mij is er niets onherstelbaar gebeurd.”
Voor dit weekend worden koude en natte omstandigheden voorspeld op de Nürburgring. Voor de Honey Badger maakt het echter weinig uit of het droog is of dat het regent. “Ik heb geen voorkeur. Al zou ik graag nog eens een regenrace hebben.” De Aussie heeft namelijk het gevoel dat hij dan beter voor de dag kan komen dan in Oostenrijk, toen het regende tijdens het tweede weekend daar. Voor een droge race is hij tegelijkertijd ‘niet bang’. “Want we hebben wel laten zien dan redelijk snel te zijn de laatste tijd.”
Lees ook: Ricciardo heeft wel al ervaring met de Nürburgring en met name de Nordschleife, al zal die ervaring hem waarschijnlijk niet helpen. In 2008 ging hij die illustere baan op in zijn toenmalige privéauto, een Fiat Punto. “En nog crashte ik bijna!”, lacht hij.
Gerelateerd nieuws
FIA dwingt motorleverancier Renault niet om ‘koste wat kost’ in de F1 te blijven
18 november 2024 18:00 - Nieuws
Renault-medewerkers in trek: Red Bull, Ferrari en Audi op jacht naar ervaren F1-ingenieurs
14 oktober 2024 15:45 - Nieuws
Renault-topman verdedigt Formule 1-exit: ‘Alpine zet zichzelf voor schut’
05 oktober 2024 08:00 - Nieuws