Ricciardo hoopt dat Hülkenberg een zitje vindt voor 2020: ‘Technische gelijkenissen met Verstappen’
Laurens Stade
5 september 2019
Daniel Ricciardo hoopt dat zijn Duitse teamgenoot Nico Hülkenberg een zitje vindt in de Formule 1 voor 2020. De Duitser wordt vanaf volgens seizoen vervangen door de terugkerende Esteban Ocon. Ricciardo noemt Hülkenberg ‘no-nonsense’ en zegt dat het makkelijk is om met hem samen te werken.
Op de donderdag voor de Belgische Grand Prix maakte Renault bekend dat Esteban Ocon vanaf 2020 naast Ricciardo zal rijden voor de Franse renstal. Hülkenberg werd daardoor op straat gezet en heeft nog geen contract voor komend seizoen. Er gaan geruchten dat de Duitser Romain Grosjean zal vervangen bij Haas, maar veel meer opties lijken er niet te zijn voor de 32-jarige ‘Hulk’.
”Ik had vóór deze week geen indicatie dat hij zou vertrekken”, zegt Ricciardo tegen Motorsport.com over de aankondiging. ”Ik weet nog niet wat zijn plan is. Als hij nog in de Formule 1 wil blijven, hoop ik voor hem dat hij ergens een zitje vindt. Hij is erg makkelijk om mee te werken. We hebben gewoon ons ding gedaan.”
Lees ook: Steiner: ‘Genoeg coureurs hebben interesse in Haas-zitje’
De Australiër prijst de houding van Hülkenberg, ondanks de korte samenwerking. ”Hij is ervaren, en rijdt al een tijdje mee. Hij is een beetje ‘no-nonsense’, ‘we zijn hier, we gaan racen’ en proberen om het team zoveel mogelijk informatie te geven. Het is een ontspannen benadering met hem en tot nu toe was het vrijwel moeiteloos”, aldus Ricciardo.
‘Hij is gefrustreerd en voelt zich oneerlijk behandeld’
De voormalig Red Bull-coureur verwacht nog voor het einde van het seizoen veel te kunnen leren van zijn Duitse teamgenoot, en dat ze elkaar tot het uiterste zullen pushen. Daarnaast zegt Ricciardo dat hij in Hülkenberg een ’topcoureur’ verwachtte, maar ook dat hij door zijn gebrek aan succes in de Formule 1 ‘gefrustreerd en zich oneerlijk behandeld’ zou voelen. ”Hij won alles als een junior, maar kreeg nooit de kans bij een topteam in de Formule 1”, aldus de Aussie. Lees ook: Cryptische Hülkenberg na Ocon-nieuws: ‘Het draait niet altijd om prestaties bij dit soort keuzes’ ”Zijn frustraties zorgen ervoor dat hij dit jaar zo goed presteert. Nu ik in het team zit, en als hij mij verslaat kan hij denken: ‘hij is wel een racewinnaar’. Dus ik dacht dat hij dit jaar zijn uiterste best zou doen en mensen eraan helpen herinneren waartoe hij in staat is. De eerste paar races zag ik dat en ik had nog veel te leren en moest de auto leren kennen. Als het om techniek gaat, vertoont hij gelijkenissen met Max Verstappen”, aldus Ricciardo. De Grand Prix van België verliep goed voor Hülkenberg, die als achtste over de finish kwam. Voor Ricciardo verliep de race slechter: hij moest met een veertiende plek genoegen nemen.
De voormalig Red Bull-coureur verwacht nog voor het einde van het seizoen veel te kunnen leren van zijn Duitse teamgenoot, en dat ze elkaar tot het uiterste zullen pushen. Daarnaast zegt Ricciardo dat hij in Hülkenberg een ’topcoureur’ verwachtte, maar ook dat hij door zijn gebrek aan succes in de Formule 1 ‘gefrustreerd en zich oneerlijk behandeld’ zou voelen. ”Hij won alles als een junior, maar kreeg nooit de kans bij een topteam in de Formule 1”, aldus de Aussie. Lees ook: Cryptische Hülkenberg na Ocon-nieuws: ‘Het draait niet altijd om prestaties bij dit soort keuzes’ ”Zijn frustraties zorgen ervoor dat hij dit jaar zo goed presteert. Nu ik in het team zit, en als hij mij verslaat kan hij denken: ‘hij is wel een racewinnaar’. Dus ik dacht dat hij dit jaar zijn uiterste best zou doen en mensen eraan helpen herinneren waartoe hij in staat is. De eerste paar races zag ik dat en ik had nog veel te leren en moest de auto leren kennen. Als het om techniek gaat, vertoont hij gelijkenissen met Max Verstappen”, aldus Ricciardo. De Grand Prix van België verliep goed voor Hülkenberg, die als achtste over de finish kwam. Voor Ricciardo verliep de race slechter: hij moest met een veertiende plek genoegen nemen.
Gerelateerd nieuws
FIA dwingt motorleverancier Renault niet om ‘koste wat kost’ in de F1 te blijven
18 november 2024 18:00 - Nieuws
Renault-medewerkers in trek: Red Bull, Ferrari en Audi op jacht naar ervaren F1-ingenieurs
14 oktober 2024 15:45 - Nieuws
Renault-topman verdedigt Formule 1-exit: ‘Alpine zet zichzelf voor schut’
05 oktober 2024 08:00 - Nieuws