Daan de Geus
16 juli 2015
Volgens Daniel Ricciardo wordt Red Bull niet alleen afgeremd door het gebrek aan motorvermogen van de Renault-motor, maar ook door de invloed die dit heeft op hoe het de auto af kan stellen.
Dat stelt de Australiër in gesprek met Autosport, waarbij hij vertelt dat Red Bull haar RB11-bolide vaak afstelt voor minder downforce dan ideaal is, omdat er ‘gecompenseerd moet worden voor het gebrek aan motorvermogen’. “De auto glijdt daardoor veel meer heen en weer en we hebben geregeld ook moeite om de bochten echt in te duiken, want we kunnen gewoon niet met te veel downforce rijden.”
Ricciardo erkent dat de RB11 misschien ook gewoon niet zo goed is als de RB10 van 2014, waarmee hij vorig jaar drie races wist te winnen, maar volgens de coureur uit Perth is dat niet het enige: “Want ik heb echt het gevoel dat we qua downforce niet het maximale uit de auto halen”, herhaalt hij.
“Monaco was de eerste race dit jaar waarin we wél met alle mogelijke downforce konden rijden, door hem met zoveel mogelijk vleugel af te stellen, en dat was direct ons meest competitieve weekend”, stipt Ricciardo aan. Wat volgens de Red Bull-coureur ook een probleem is, is het gebrek aan grip en ‘gevoel’ onder het remmen, al heeft Red Bull daar aan gewerkt en wordt dit volgens Ricciardo wel steeds beter.
Ricciardo heeft eerder al aangegeven dat hij niet verwacht dat Renault haar motor ineens een stuk sterker kan maken. “Het gaat voor de rest van het seizoen om het zetten van kleine stappen”, stelde de coureur. Red Bull-teambaas Christian Horner heeft Renault wel aangespoord haast te maken met het introduceren van performance updates, maar erkende dat dit alsnog betekent dat Red Bull er waarschijnlijk ’twee of drie maanden’ op moet wachten.
Gerelateerd nieuws
Lawson heeft zin in de ‘uitdaging’ om de teamgenoot van Verstappen te zijn
12 januari 2025 15:00 - Nieuws
Waarom Red Bull Verstappens kritiek niet gelijk oppakte: ‘De auto was snel’
11 januari 2025 15:00 - Nieuws
Red Bulls windtunnel drie maanden eerder klaar: ‘Hopelijk in 2026 in gebruik’
09 januari 2025 08:00 - Nieuws
Horner neemt Lawson in bescherming: ‘Behoeden voor te hoge verwachtingen’
08 januari 2025 17:00 - Nieuws