Daan de Geus
20 september 2015
Daniel Ricciardo finishte in Singapore als tweede. Zijn beste resultaat van het jaar, maar volgens de Red Bull-coureur had er mogelijk meer in gezeten als er geen twee safety car-fases waren geweest.
“Dit was onze beste kans om een race te winnen en we zijn dicht in de buurt van de zege gekomen. We mogen dus trots zijn, want we hebben het maximale uit onze kansen gehaald”, meent Ricciardo, die echter tóch denkt dat het misschien iets beter had gekund: “Sebastian Vettel spoot weg na de start, maar ik liep daarna weer op hem in. Als de safety car de baan niet op was gekomen, hadden we iets kunnen proberen met een eerdere pitstop.”
De koplopers maakten ook hun tweede pitstops onder een neutralisatie, hetgeen volgens Ricciardo funest was voor zijn hoop om te winnen: “Dat we allebei de pitstops tijdens een safety car-fase moesten maken, heeft onze kansen beperkt en het beeld van de race bepaald.”
“Sebastian had weliswaar geleerd van de eerste stint en begon zijn tweede stint dus rustiger, waarbij hij pas later een gat begon te slaan, maar ook toen kon ik op het eind reageren. De tweede safety car gooide de race echter op slot, want inhalen is hier heel moeilijk. Het is hoe dan ook fijn weer een podiumplek te pakken. Het chassis doet het de laatste races steeds beter en daar ben ik het team dankbaar voor.”
Kvyat
Startend vanaf P4 had Daniil Kvyat zijn zinnen van tevoren ook op een podiumplek gezet. De timing van zijn pitstops in relatie tot de beide safety car-fases was echter zeer ongelukkig, waardoor hij het uiteindelijk met P6 moest doen. “Ik had geen geluk met de safety car. Het is vast iets persoonlijks”, grapt de Rus, die het dus wel kan relativeren: “Zo is het leven. Het zat ons niet mee en het was geen geweldige race voor me.” “Bij de eerste stop en safety car verloor ik twee plekken aan de Mercedes-coureurs en de tweede keer ging Valtteri Bottas me voorbij. Daarna zat ik constant in verkeer, achter auto’s die op de rechte stukken nét sneller waren dan ik. Dat maakte inhalen onmogelijk. Van de positieve kant bekeken, deed de auto het echter goed en hebben we alsnog punten kunnen scoren. Meer dan dit zat er door alle pech niet in, maar mijn tijd komt nog wel.”
Startend vanaf P4 had Daniil Kvyat zijn zinnen van tevoren ook op een podiumplek gezet. De timing van zijn pitstops in relatie tot de beide safety car-fases was echter zeer ongelukkig, waardoor hij het uiteindelijk met P6 moest doen. “Ik had geen geluk met de safety car. Het is vast iets persoonlijks”, grapt de Rus, die het dus wel kan relativeren: “Zo is het leven. Het zat ons niet mee en het was geen geweldige race voor me.” “Bij de eerste stop en safety car verloor ik twee plekken aan de Mercedes-coureurs en de tweede keer ging Valtteri Bottas me voorbij. Daarna zat ik constant in verkeer, achter auto’s die op de rechte stukken nét sneller waren dan ik. Dat maakte inhalen onmogelijk. Van de positieve kant bekeken, deed de auto het echter goed en hebben we alsnog punten kunnen scoren. Meer dan dit zat er door alle pech niet in, maar mijn tijd komt nog wel.”
Gerelateerd nieuws
Helmut Marko slaat alarm: ‘Verstappen volstrekt kansloos in Las Vegas’
22 november 2024 17:00 - GP Las Vegas
Verstappen bezorgd na openingsdag in Las Vegas: ‘Zitten er behoorlijk ver naast’
22 november 2024 12:00 - GP Las Vegas
Red Bull in nood? Verkeerde vleugel veroorzaakt problemen in Vegas
22 november 2024 10:30 - GP Las Vegas
Dit zijn de manieren waarop Max Verstappen in Las Vegas wereldkampioen kan worden
21 november 2024 16:12 - GP Las Vegas