Mercedes zal, nu het motorreglement vrijwel zeker niet versoepeld wordt, volgend jaar net zo’n prestatievoordeel hebben als dit seizoen. Dat is althans de heersende verwachting onder de concurrentie.

Zonder een engine unfreeze ligt het enige moment waarop de motoren doorontwikkeld mogen worden in de komende winter. Red Bull-teambaas Christian Horner is er niet gerust op dat dit ontwikkelmoment in zijn voordeel uitpakt: “Als je de geruchten hoort, zou de voorsprong van Mercedes wel eens kunnen groeien, in plaats van krimpen. Dat zou om moedeloos van te worden zijn.”

Geruchten daargelaten, is Horner zelf ook realistisch over het vermogen van motorleverancier Renault om in de komende maanden grote stappen te zetten. “Ze kunnen het proberen, maar het is onwaarschijnlijk dat ze het niveau van Mercedes evenaren. We kunnen wel dichterbij komen, maar ze zitten daar in Duitsland ook niet stil.” Horner weigert desalniettemin bij de pakken neer te gaan zitten. “Het wordt een grote uitdaging om het gat te dichten, maar we geven 2015 nog niet bij voorbaat op.”

Ook (inmiddels) ex-teambaas Marci Mattiacci van Ferrari liet na de race in Abu Dhabi, toen hij nog in functie was, al weten met angst en beven naar 2015 vooruit te blikken. “Vandaag was te zien hoe groot het gat met Mercedes is. We moeten dus een enorme sprong vooruit maken, maar daar hebben we amper de tijd voor. Volgend jaar wordt een grote uitdaging.”

Mattiacci’s voormalige coureur Fernando Alonso denkt er al net zo over. “Mercedes heeft zeker een grote voorsprong, en die nemen ze waarschijnlijk ook mee het nieuwe seizoen in.”, zegt de Spanjaard. Om vervolgens nog een megahint over zijn niet-meer-zo-geheime McLaren-deal te geven: “Ik stap over naar een project dat gericht is op de lange termijn, en Mercedes hopelijk snel aan kan vallen. Daarom heb ik die beslissing ook genomen.”

2016

Het ziet er ondertussen nog steeds naar uit, dat Mercedes’ rivalen na het mislukken van de gesprekken over de engine unfreeze uit zijn op een radicale reglementswijziging voor 2016. “Voor volgend jaar gaat er niks veranderen”, zegt Horner, “maar als sport kunnen we het ons niet veroorloven om in 2016 weer zo’n jaar te hebben.” Horners Red Bull-collega Helmut Marko opperde in die geest al een plan voor twinturbomotoren, zonder hybride systemen.