Rivalen willen onderzoek naar Haas’ ‘replica Ferrari’
Sutton Images
Daan de Geus
28 maart 2018
Force India en McLaren dringen aan op een onderzoek naar de samenwerking tussen het Amerikaanse Haas en technische partner Ferrari, na het sterke optreden van het team in Melbourne met de VF-18 die door McLarens Fernando Alonso al ‘een replica Ferrari’ is genoemd.
Haas koopt zoveel mogelijk onderdelen in van Ferrari en gebruikt ook de windtunnel van de Scuderia, terwijl Dallara het chassis construeert, al doet het dat wel op basis van een door het Amerikaanse team zelf uitgetekend ontwerp. De nieuwste creatie van deze samenwerking, de Haas VF-18, was in Australië goed genoeg om Kevin Magnussen en Romain Grosjean aan de zesde en zevende plek te helpen in de kwalificatie. In de race reden ze vierde en vijfde tot ze uitvielen, en hadden 22 punten kunnen scoren.
De goede prestaties van Haas zijn niet onopgemerkt gebleven bij andere teams, met een oproep van Force India en McLaren om de samenwerking tussen de Scuderia en Haas goed in de gaten te houden en mogelijk zelfs door te lichten. McLarens Zak Brown vertelt Autosport dat de sport ervoor moet zorgen dat “de relatie tussen Haas en Ferrari niet te nauw wordt”. Force India-kopstuk Otmar Szafnauer dringt er op aan de regels – en of Haas en Ferrari zich daar aan houden – nog eens goed onder de loep te nemen.
Toverstokje of kopieermachine?
“Hoe kan een team dat pas een paar jaar meedoet zo’n goede auto ontwerpen? Magie? Als dat het is, wil ik het toverstokje ook graag hebben…”, citeert Autosport Szafnauer, die denkt dat de FIA als regelgever ook moet kijken of alle aerodynamische concepten van de VF-18 wel echt uit Haas’ eigen koker komen. “Misschien is het wel allemaal hun eigen ontwerp, maar het is gewoon verdacht. Hoe kun je zo snel en zonder de juiste mensen en middelen over zulke kennis beschikken?”, vraagt hij zich hardop af. McLaren-directeur Brown benadrukt nergens bewijs van te hebben, maar kan zich niet aan de indruk onttrekken dat de huidige Haas erg op de Ferrari van 2017 lijkt. Force India’s adjunct-teambaas Robert Fernley verklaart tegenover Auto, Motor und Sport zelfs dat “Haas gewoon met de Ferrari van vorig jaar rijdt”, al zegt Force India’s technisch directeur Andrew Green zelfs elementen van de 2018-Ferrari op Haas’ VF-18 te zien. “Je kunt mij ook niet wijsmaken dat ze niet samenwerken om zich sneller te ontwikkelen en problemen op te lossen.” Eerdere onvrede
Het is niet de eerste keer dat de samenwerking tussen Haas en Ferrari met argusogen door andere teams wordt bekeken. Eind 2015, nog voor Haas in de Formule 1 debuteerde, vroeg Mercedes de FIA de regels omtrent een samenwerking tussen teams onderling of derden te verduidelijken. Deze werden vervolgens ook verder gespecificeerd. Toen ging het vooral om windtunneluren, aerodynamisch testwerk en het uitwisselen van personeel. Nu lijkt het ook in grote mate om het aerodynamische ontwerp van de Haas-bolide te gaan.
“Hoe kan een team dat pas een paar jaar meedoet zo’n goede auto ontwerpen? Magie? Als dat het is, wil ik het toverstokje ook graag hebben…”, citeert Autosport Szafnauer, die denkt dat de FIA als regelgever ook moet kijken of alle aerodynamische concepten van de VF-18 wel echt uit Haas’ eigen koker komen. “Misschien is het wel allemaal hun eigen ontwerp, maar het is gewoon verdacht. Hoe kun je zo snel en zonder de juiste mensen en middelen over zulke kennis beschikken?”, vraagt hij zich hardop af. McLaren-directeur Brown benadrukt nergens bewijs van te hebben, maar kan zich niet aan de indruk onttrekken dat de huidige Haas erg op de Ferrari van 2017 lijkt. Force India’s adjunct-teambaas Robert Fernley verklaart tegenover Auto, Motor und Sport zelfs dat “Haas gewoon met de Ferrari van vorig jaar rijdt”, al zegt Force India’s technisch directeur Andrew Green zelfs elementen van de 2018-Ferrari op Haas’ VF-18 te zien. “Je kunt mij ook niet wijsmaken dat ze niet samenwerken om zich sneller te ontwikkelen en problemen op te lossen.” Eerdere onvrede
Het is niet de eerste keer dat de samenwerking tussen Haas en Ferrari met argusogen door andere teams wordt bekeken. Eind 2015, nog voor Haas in de Formule 1 debuteerde, vroeg Mercedes de FIA de regels omtrent een samenwerking tussen teams onderling of derden te verduidelijken. Deze werden vervolgens ook verder gespecificeerd. Toen ging het vooral om windtunneluren, aerodynamisch testwerk en het uitwisselen van personeel. Nu lijkt het ook in grote mate om het aerodynamische ontwerp van de Haas-bolide te gaan.
Gerelateerd nieuws
Norris twijfelt na ‘schokkende’ sessies in Las Vegas: ‘Ben ik niet goed in’
22 november 2024 14:30 - GP Las Vegas
Waarom krijgt Hamilton geen Ferrari-test in Abu Dhabi? ‘Gaat niet werken’
22 november 2024 08:30 - Nieuws