Rondje buitenlandse media: ‘Vettel koning van Singapore’ en ‘Red Bull verloor de race al in de fabriek’
Motorsport Images
Laurens Stade
23 september 2019
Sebastian Vettel pakte de zege in Singapore, maar de strategie zorgde voor wat frustraties bij Charles Leclerc die ingehaald werd door Vettel met de undercut. Een blik in de internationale sportkaternen levert dan ook veel aandacht op voor Ferrari, zowel positief als negatief. Daarnaast moeten Mercedes en ook Red Bull het ontgelden.
”Singapore rood van Ferrari: prachtige dubbel met Vettel en Leclerc!”, luidt de kop van het Italiaanse La Gazzetta dello Sport. De Italianen zijn logischerwijs blij met de zege van Ferrari, maar hebben ook positieve aandacht voor Antonio Giovinazzi. ”De nacht van Singapore is prachtig Ferrari-rood. Maar bovenal, het team won met Sebastian Vettel! De strategie van Leclerc heeft hem niet geholpen, maar er kan niet gezegd worden dat Ferrari de voorkeur heeft gegeven aan Vettel, die zich moest verdedigen tegen Verstappen. Een speciaal moment voor Italië, gezien Giovinazzi voor het eerst in zijn carrière aan de leiding lag van een Grand Prix. De droom duurde tot ronde 31, toen hij de Ferrari van Vettel niet kon tegenhouden.”
Lees ook: Gekibbel op boordradio Ferrari: ‘Wat is dit in vredesnaam? Blijven de posities hetzelfde?’
Het Duitse Autobild bejubelt Vettel, die de ‘koning van Singapore’ blijft. ”Twee weken geleden, na zijn spin in Monza, was hij de grote verliezer. Nu is Sebastian Vettel opnieuw de held van de Formule 1! Het is de opstanding van de koning van Singapore! Tegelijkertijd pakt hij zijn vijfde zege in de straten van Singapore, waarmee hij recordhouder is. Alleen zou de zege interne problemen kunnen veroorzaken. Want Vettel heeft geprofiteerd van zijn pitstop, waarmee hij voor Leclerc kwam.”
‘Hobbelige baan hindert Red Bull’
Bij het Franse L’Équipe zijn ze aan de andere kant juist negatief over de prestaties van Mercedes. ”Hamilton redde het team nog op de zaterdag door de tweede plaats te pakken, maar de vijfde plaats van Bottas op de grid en bij de finish is een goede indicatie van het prestatieniveau van de zilverpijlen. Voor de tweede keer dit seizoen eindigen ze buiten het podium. De leiders in het kampioenschap hebben sinds de Hongaarse Grand Prix niet meer gewonnen en zijn veel minder dominant. Het hoogtepunt van Mercedes kwam toen het team in ronde 26 aan Bottas vroeg om langzamer te rijden zodat zijn teamgenoot hem voorbij kon gaan”, sluiten de Fransen sarcastisch af. Lees ook: Verstappen tevreden met derde plek: ‘Alles ging eigenlijk heel goed’ ”Hoe komt het dat Red Bull zo zwak was?”, vragen de Duitsers bij Auto Motor und Sport zich af. ”Red Bull heeft de race in de fabriek al verloren. De simulator zette het team op een dwaalspoor. Marko zei al dat ze de simulator van verkeerde data hadden voorzien. Red Bull had niet de juiste onderdelen bij zich en kon niet genoeg druk uitoefenen. De hobbelige baan maakte de auto instabiel, meer in de kwalificatie dan in de race, omdat het tempo in de race niet hoog lag.”
Bij het Franse L’Équipe zijn ze aan de andere kant juist negatief over de prestaties van Mercedes. ”Hamilton redde het team nog op de zaterdag door de tweede plaats te pakken, maar de vijfde plaats van Bottas op de grid en bij de finish is een goede indicatie van het prestatieniveau van de zilverpijlen. Voor de tweede keer dit seizoen eindigen ze buiten het podium. De leiders in het kampioenschap hebben sinds de Hongaarse Grand Prix niet meer gewonnen en zijn veel minder dominant. Het hoogtepunt van Mercedes kwam toen het team in ronde 26 aan Bottas vroeg om langzamer te rijden zodat zijn teamgenoot hem voorbij kon gaan”, sluiten de Fransen sarcastisch af. Lees ook: Verstappen tevreden met derde plek: ‘Alles ging eigenlijk heel goed’ ”Hoe komt het dat Red Bull zo zwak was?”, vragen de Duitsers bij Auto Motor und Sport zich af. ”Red Bull heeft de race in de fabriek al verloren. De simulator zette het team op een dwaalspoor. Marko zei al dat ze de simulator van verkeerde data hadden voorzien. Red Bull had niet de juiste onderdelen bij zich en kon niet genoeg druk uitoefenen. De hobbelige baan maakte de auto instabiel, meer in de kwalificatie dan in de race, omdat het tempo in de race niet hoog lag.”