FIA Formula E
Nino Stuivenberg
23 januari 2019
Oud-wereldkampioen Nico Rosberg is van mening dat de Formule 1 op termijn moet overstappen op accu’s. In het huidige motorreglement ziet de Duitser geen heil. “De Formule 1 kan niet blijven rijden met benzinemotoren.”
Het blijft een gevoelig punt in de autosport: (hybride)motoren die elektrisch zijn. Waar raceklassen als de Formule E die techniek omarmen, is een overstap in de Formule 1 nog ver weg. De V10 of zelfs V12-motoren liggen bij veel Formule 1-liefhebbers nog vers in het geheugen en bij de introductie van de huidige V6-motoren was al veel kritiek. Nico Rosberg, in 2016 wereldkampioen met Mercedes, denkt echter dat een overstap naar accu’s onvermijdelijk is.
Sportief directeur Ross Brawn gaf eerder al aan dat ‘niets de Formule 1 tegenhoudt om in de toekomst met accu’s te rijden’. Momenteel zijn ze volgens hem echter nog niet krachtig genoeg. De Formule 1 zal op korte termijn sowieso niet met andere motoren gaan rijden dan de V6-krachtbron die nu gebruikt wordt. De huidige motorleveranciers willen namelijk ook met de motoren door na 2021, als er een nieuw Formule 1-reglement komt. De uitspraken van Rosberg staan niet op zichzelf: hij heeft belang bij elektrische auto’s. De Duitser is na zijn afscheid namelijk investeerder geworden in de Formule E en heeft een eigen bedrijf – overgenomen van vader Keke – dat elektrische voertuigen bouwt. “Ik breng de aanpak van de racewereld naar de wereld waar het allemaal wat langzamer gaat”, legt hij uit. “Volgens mij is dat de kracht: Formule 1 is enorm snel in alles, zelfs beslissingen maken. Er wordt enorm veel gesproken, maar soms is er actie nodig en dat heb ik in de Formule 1 geleerd. Dat kan ik overbrengen en dat is nuttig.”
“Als de hele wereld straks elektrische auto’s of auto’s op waterstof verkoopt, dan kan de Formule 1 niet blijven rijden met benzinemotoren”, vertelt hij in gesprek met de BBC. “Dat is niet logisch. Op een gegeven moment zullen ze moeten wisselen, vind ik.” Rosberg is niet bang dat fans zich zullen verzetten tegen de accu’s. Hij ziet namelijk een overgang in het imago van elektrische auto’s. “Twee jaar geleden zei iedereen: ‘Nah, nah, elektrische auto’s’. Maar nu zie je dat zelfs de grootste petrolheads ervoor beginnen open te staan. Het begint heel snel interessant te worden.”
Voorlopig geen veranderingSportief directeur Ross Brawn gaf eerder al aan dat ‘niets de Formule 1 tegenhoudt om in de toekomst met accu’s te rijden’. Momenteel zijn ze volgens hem echter nog niet krachtig genoeg. De Formule 1 zal op korte termijn sowieso niet met andere motoren gaan rijden dan de V6-krachtbron die nu gebruikt wordt. De huidige motorleveranciers willen namelijk ook met de motoren door na 2021, als er een nieuw Formule 1-reglement komt. De uitspraken van Rosberg staan niet op zichzelf: hij heeft belang bij elektrische auto’s. De Duitser is na zijn afscheid namelijk investeerder geworden in de Formule E en heeft een eigen bedrijf – overgenomen van vader Keke – dat elektrische voertuigen bouwt. “Ik breng de aanpak van de racewereld naar de wereld waar het allemaal wat langzamer gaat”, legt hij uit. “Volgens mij is dat de kracht: Formule 1 is enorm snel in alles, zelfs beslissingen maken. Er wordt enorm veel gesproken, maar soms is er actie nodig en dat heb ik in de Formule 1 geleerd. Dat kan ik overbrengen en dat is nuttig.”
Gerelateerd nieuws
Formule E-coureur vergeleken met Max Verstappen: ‘Zitten op hetzelfde niveau’
11 oktober 2024 13:30 - Nieuws
Formule E: Geen succes Frijns en De Vries in Londen, Wehrlein kampioen
21 juli 2024 20:35 - Formule E
Formule E: Wehrlein op koers voor titel, De Vries vierde en Frijns naar ziekenhuis
20 juli 2024 20:34 - Formule E