Nico Rosberg verloor de leiding in de Grand Prix van Amerika van zondag onder meer omdat hij een fout maakte met zijn Energy Recovery System, al wil hij zijn nederlaag ten opzichte van zijn Mercedes-teamgenoot Lewis Hamilton niet alleen daaraan toeschrijven.

ERS, het Energy Recovery System, levert een elektrische boost op van maximaal 160 pk, wat natuurlijk erg goed van pas komt als je aan kop rijdt maar wordt aangevallen door je teamgenoot, met wie je ook nog eens om de titel vecht. Door een verkeerde handeling in de aanloop naar het moment waarop Hamilton hem in ronde 24 passeerde, kon Rosberg echter niet volledig gebruik maken van ERS, zo vertelt hij aan Autosport.

“Ik maakte een fout, want ik gebruikte mijn ERS op de verkeerde manier”, legt Rosberg uit. “Toen ik Lewis aan zag komen, wilde ik gebruik maken van de extra elektrische aandrijving, maar de boost kwam maar niet. Dat komt omdat ik een schakelaar gebruikte om de ERS-boost te verkrijgen in plaats van een knopje. Met het knopje krijg je de extra paardenkrachten direct, maar met de schakelaar is er sprake van een vertraging.”

“In de laatste meters voordat Lewis me pakte, kwam ik in vergelijking tot hem dan ook flink wat vermogen te kort. Daardoor leek het er ook op alsof ik relatief gezien terugzakte en dat hij van ver terug aan me voorbij sprong. Het was dus een dure fout van me”, erkent Rosberg, die overigens pas na de race in de debriefing met het team leerde dat hij deze fout had gemaakt.

Rosberg – die daarvoor ook niet lekker in zijn ritme zat – geeft verder toe dat hij wellicht ook wat forser had kunnen verdedigen ten opzichte van Hamilton. “Maar dat is ook een kwestie van hoe je de situatie inschat. Ik had in die bocht wel feller kunnen zijn en Lewis kunnen dwingen een wijdere lijn te nemen, maar dan had hij ook weer later kunnen remmen en me vervolgens in de volgende bocht net zo makkelijk kunnen pakken.”

“Ik deed uiteraard nog wel een poging om de ruimte waar hij in dook af te dekken. Ik had gehoopt dat Lewis zijn actie daardoor zou staken, want ik zat half op zijn lijn, maar het was niet genoeg om hem van gedachten te doen veranderen en dus verschalkte hij me.”

Door zijn tweede plek achter Hamilton is Rosbergs achterstand opgelopen tot 24 punten, terwijl er nog maximaal 75 te vergeven zijn. “Aan mijn aanpak zal ondanks de grotere achterstand echter niks veranderen”, vertelt Rosberg. “Ik blijf gewoon vol in de aanval gaan en mijn doel voor de volgende race is om de pole en de zege te pakken. Er zijn nog veel punten te verdelen en er kan nog van alles gebeuren”, zo houdt hij goede moed.