Nico Rosberg wil de discussie over de manier waarop hij zijn positie tijdens de Grand Prix van Bahrein verdedigde best aangaan, mochten zijn collega-coureurs daar behoefte voor voelen.

Mercedes-coureur Rosberg vocht twee weken geleden in Bahrein twee aparte duels uit waarbij het er in beide gevallen de schijn van hand dat hij zijn tegenstanders Lewis Hamilton en Fernando Alonso min of meer de baan af duwde.

Na de race was Rosberg zich van geen kwaad bewust, terwijl Hamilton op de vlakte bleef over het incident, maar Alonso liet weten niet gediend te zijn van da manier waarop de Duitser zich had gedragen. Rosberg kwam er echter zonder straf vanaf, aangezien de wedstrijdleiding vond dat hij zijn ‘verdedigende actie’ op tijd en op ongevaarlijke wijze had ingezet.

Volgens Autosport is de kans desondanks groot dat de coureurs en wedstrijdleiding dit weekend nog even om de tafel gaan zitten om te bespreken wat er nou allemaal wel toelaatbaar is en wat niet. Hierop anticiperend laat Rosberg bij voorbaat weten dat hij die discussie verwelkomt: “Er zijn twee coureurs die hier vraagtekens bij hebben gezet, dus dan moeten we er over praten”, vertelt hij aan Autosport.

“Als ik in Bahrein onbedoeld voor gevaarlijke situaites heb gezorgd, dan is het goed om de regels nog eens door te nemen. Op die manier kunnen we namelijk voorkomen dat dit nog een keer gebeurt”, zegt Rosberg, die dus beklemtoont dat hij absoluut niet de intentie had om  Hamilton en Alonso in gevaar te brengen.

“De regels en de interpretatie daarvan moeten bovendien duidelijk zijn”, stelt de enkelvoudige Grand Prix-winnaar verder. “Dit is namelijk een kwestie die met veiligheid te maken heeft, dus als het huidige reglement hier niet duidelijk genoeg in is, dan moeten we extra regels opstellen en zorgen dat we weten wat we wel en niet mogen doen, zodat we straffen kunnen uitdelen als de regels overtreden worden.”

Rosberg stelt tot slot overigens dat hij nog altijd niet vindt dat de manier waarop hij zijn positie in Bahrein verdedigde ongepast was: “Ik beschouw mijn acties van toen als hard maar eerlijk”, zegt hij.

“Ik zou zoiets uiteraard niet doen in Monaco, waar de vangrail direct naast de baan staat, maar ik had in Bahrein niet de indruk dat ik mijn tegenstanders in gevaar bracht door op zo’n manier te verdedigen.”