Daan de Geus
13 februari 2014
Behalve dat coureurs de bandenslijtage moeten managen, moeten ze in 2014 ook benzine sparen en een veel sterker elektrisch boost-systeem opereren. “Strategisch rijden wordt dus veel belangrijker.”
Voor 2014 is een brandstoflimiet van 100 liter per auto per race ingesteld, wat betekent dat de nieuwe V6-turbomotoren met een stuk minder brandstof een raceafstand moeten afleggen dan de V8-krachtbronnen van de laatste jaren. Hoewel voor de V8s geen brandstoflimiet voor gold, tankten teams hun bolides toen met gemiddeld 160 liter vol voor een race.
Zuinig en strategisch rijden wordt dus essentieel, zo denken Mercedes-rijders Lewis Hamilton en Nico Rosberg. “En ik denk dat er niemand op de grid is die al perfect heeft uitgedokterd hoe dat werkt en hoe je het best benzine kan sparen”, zegt Hamilton tegen het Duitse Sport Bild. “Het is een vaardigheid die we ons allemaal nog eigen moeten zien te maken.”
Teamgenoot Nico Rosberg noemt nog een ander aspect dat zeer belangrijk wordt binnen het ‘nieuwe rijden’ in de Formule 1: het omgaan met het nieuwe Energy Recovery System (ERS).
Waar in vorige jaren louter een Kinetic Energy Recovery System (KERS) werd gebruikt dat coureurs in staat stelde het vermogen van hun bolides middels een druk op de knop voor 6,7 seconden per ronde met 80 pk te boosten, is het nieuwe – complexere – ERS in staat om voor 33 seconden per ronde een boost van 163 pk te leveren.
Een groot verschil met KERS is echter dat ERS niet door de coureur met een knop wordt geactiveerd, maar middels een aan het gaspedaal gekoppeld systeem dat bepaalt of alleen de verbrandingsmotor voor aandrijving zorgt, of dat er ook elektrische energie wordt gebruikt.
Ook hiermee omgaan is, zo stelt Rosberg tegenover Sport Bild, essentieel om in de Formule 1 anno 2014 snel te zijn en met anderen te kunnen duelleren: “Als je in het begin van een ronde te veel elektrische energie gebruikt, heb je later niets meer, dus je moet nu nog tactischer rijden dan vroeger (met KERS, red.). Strategisch rijden wordt in het algemeen dus veel belangrijker.”
Gerelateerd nieuws
Sprintkwalificatie GP São Paulo: Pole Piastri, Norris vuurt ook waarschuwingsschot af
01 november 2024 20:24 - GP São Paulo
Russell pleit opnieuw voor professionele stewards na controversiële duels
01 november 2024 12:30 - GP São Paulo
Wolff blij met strijd Norris en Verstappen: ‘Hebben er allemaal profijt van’
30 oktober 2024 19:00 - GP São Paulo
Mercedes moet ontwikkelingen noodgedwongen stopzetten na torenhoge kosten door crashes
30 oktober 2024 11:00 - Nieuws