“Dat was alles dat erin zat”, concludeerde George Russell na zijn kwalificatierondje, dat ‘voelde als een poleronde’. Toch staat hij slechts zestiende, al is dat in een aftandse Williams haast hetzelfde als pole pakken.

Het scheelde een haartje of Russell had het uit Q1 gered, maar de Brit kwam 0.053 seconde te kort om het laatste Q2-toegangsbewijs van Romain Grosjean af te pakken op de vijftiende plek. “Dat was niet slecht, hè?”, reageert Russell echter met typisch Brits gevoel voor understatement tegenover Ziggo Sport. “Echt ongelofelijk”, geniet hij na. “Dit voelde als een polerondje.”

“Uiteindelijk is het maar P16, maar toch: om dat op eigen kracht te halen, is geweldig, ik ben echt mega happy”, jubelt Russell, die ook blij is met hoezeer Williams de zo problematische FW42 aan het verbeteren is aan de hand van een reeks updates. “Ik heb echt het gevoel dat dit een nieuw hoofdstuk is met onze wagen, ook qua setup en hoe hij met de banden omgaat. De auto is echt tot leven gekomen.”

Voor de race van zondag verwacht hij alsnog geen wonderen (“want dit was absoluut het maximale”) maar het is volgens Russell goed voor Williams om na zo’n lastige eerste seizoenshelft met een positief gevoel de zomerstop in te gaan. “Zeker omdat we weten dat we dit echt verdiend hebben door hetgeen we over de auto hebben geleerd. Dit is echter maar één race, zaak is nu dit te blijven herhalen.”

Kubica
Wie echter zeker niet op een reprise van de kwalificatie in Hongarije hoopt, is Russells teamgenoot Robert Kubica. Hij was meer dan 1.2 seconde langzamer dan Russell en wilde na afloop van de kwalificatie niks inhoudelijks kwijt tegenover het Poolse Eleven Sports. “Het is lekker weer en er zijn veel fans, dat is mooi”, is waar hij het bij hield.

Ten overstaan van de camera van Formula1.com bezigde de Pool dezelfde tekst, met alleen een simpel ‘ja’ toen het gat naar Russell werd aangekaart en werd gevraagd of het een lastige sessie was.

Volgens de goed ingevoerde Poolse verslaggever Mikołaj Sokół – via Twitter – had Kubica totaal geen grip na een reeks last-minute aanpassingen aan de auto voor zijn laatste run.