De beste en slechtste kwalificatie in één keer, zo vat George Russell de kwalificatie in het Oostenrijkse Spielberg samen voor Mercedes. Hij is bemoedigd door de snelheid die in de W13 zat maar baalt er uiteraard van dat het team langer door moest werken om de auto’s te repareren.
De sfeer zat er goed in bij Mercedes nadat zij in Q1 en Q2 een goed tempo lieten zien en zelfs mogelijke kandidaten waren voor de poleposition. De vele glimlachen op de gezichten van het personeel van Mercedes, zo ook bij teambaas Toto Wolff, verdwenen echter al heel snel in Q3. Lewis Hamilton parkeerde zijn W13 in de bandenstapel in bocht 7. Na een korte onderbreking werd de sessie hervat, maar ook toen stond er ineens een Mercedes in de muur.
Lees ook: Wolff heeft geen begrip voor gejuich na crash Hamilton: ‘Niemand zou dat moeten doen’
George Russell schoof in bocht 10 achterwaarts van de baan en eindigde tegen de bandenstapels. Zo ging de middag van zeer goed naar dramatisch voor het kampioensteam. “Dit was onze beste kwalificatie van het jaar voor wat betreft de pure pace, maar tegelijkertijd onze slechtste voor wat betreft het resultaat”, zegt Russell. “Zo kan het racen soms zijn.”
Voordat Sergio Pérez zijn rondetijden van Q3 afgepakt zag worden vanwege een track limit in Q2, baalde Russell ervan dat hij niet verder kwam dan de vijfde tijd. “Ik had vierde kunnen staan en was een tiende sneller dan mijn vorige ronde. Ik ging er vol voor omdat ik dacht dat er kans op P3 was. Ik voel me fysiek in orde, maar ik maak me zorgen om de auto. Hopelijk kunnen we deze repareren.”
Lees ook: Hamilton ‘ongelofelijk teleurgesteld’ in zichzelf na kostbare crash in Q3
Toch ziet Russell het resultaat positief in. “Er zijn positieve tekenen voor wat betreft de performance. We hebben wat dingen meegebracht voor de auto en de interpretatie van sommige regels is waarschijnlijk in ons voordeel geweest. Lewis was fenomenaal bezig. Misschien ging ik een beetje de verkeerde kant op met de afstelling, maar hopelijk hebben we een goede race. Normaliter hebben we een betere racepace dan snelheid over één ronde, hopelijk kunnen we het in de sprintrace dus goedmaken”, besluit de Brit.