Carlos Sainz heeft er geen spijt van dat hij de opdracht van Ferrari negeerde om tien autolengtes tussen hem en teamgenoot Charles Leclerc te laten voor de herstart op Silverstone. Hij noemt het ‘zeker niet de foute beslissing’ vanwege de uitkomst – zijn allereerste zege – en noemt zijn keuzes ‘verstandig’.
Ferrari had de één-twee in handen toen de safetycar roet in het eten gooide. Het team besloot Charles Leclerc door te laten rijden terwijl Sainz binnengehaald werd voor een pitstop. Om Leclerc in de slotfase te beschermen kreeg Sainz de opdracht vanaf de pitmuur om tien autolengtes tussen hem en Leclerc te laten voor de herstart. Zo zou de Monegask meer ademruimte hebben terwijl Sainz zich dan kon richten op het achter zich houden van Lewis Hamilton.
Lees ook: Palmer: ‘Lijkt alsof Ferrari niet wil accepteren dat Leclerc de leider is’
Sainz maakte echter meteen kenbaar dat hij het niet eens was met die opdracht. “Jongens, ik sta onder druk van Hamilton. Alsjeblieft, ga me nu niet dit soort dingen vragen. Ik sta ook onder druk”, aldus de Spanjaard, die Leclerc inhaalde en zijn allereerste Formule 1-zege pakte, ten koste van Leclerc die vierde werd.
Enkele dagen na zijn eerste zege heeft hij geen spijt van de keuze om voor de aanval te gaan. “Ferrari heeft gewonnen, ik heb gewonnen dus het was zeker niet de foute beslissing”, zegt Sainz. “In de auto wist ik precies wat ik moest doen om Ferrari de zege te bezorgen. Dat is waar het team het meest om geeft.”
Lees ook: Frustratie en vreugde op boordradio Ferrari: ‘We hebben zoveel tijd verloren…’
“Alles wat ik deed was verstandig”, stelt Sainz. “Ik zorgde niet voor onnodig risico of druk voor Charles toen ik hem inhaalde, wetende dat het best makkelijk zou zijn op de zachte band. Ik reed weg, won de race voor Ferrari en ik denk dat dat een goed resultaat was. Ik zou dus hetzelfde gedaan hebben en het team begreep mijn standpunt perfect, daarom vroegen ze me niet nog eens om die tien autolengtes ertussen te laten. Ze wisten dat mijn argument goed was”, aldus de kersverse winnaar.
Volgens verhalen in Italiaanse media zou er binnen het team onenigheid zijn ontstaan tussen de twee kampen, maar die verhalen verwijst Sainz naar het rijk der fabelen. “De briefing ging gewoon prima, we hadden niet veel tijd omdat we een vliegtuig moesten halen”, legt hij uit. “Maar dat ging zoals altijd, Charles is een gentleman gebleven, verder ging het goed. Dat is een sterk punt aan ons team: we doen het samen”, besluit hij.