Sainz: ‘Herstart in Bakoe was gevaarlijk’
Sutton Images
Chantal Boezaard
29 juni 2017
Toro Rosso-coureur Carlos Sainz vindt dat de herstarts achter de safety car in Bakoe gevaarlijke situaties opleverden in het midden- en achterveld.
De Grand Prix van Azerbeidzjan werd driemaal geneutraliseerd door de safety car, wat resulteerde in drie herstarts. Sainz zegt daarover tegen Motorsport.com dat de wisselende snelheid van de leider in de wedstrijd bij de herstarts gevaarlijke situaties opleverde voor de achterliggers.
“De herstart was wat mij betreft het gevaarlijkste gedeelte van de race”, zegt hij zelfs. “De leiders wachtten namelijk telkens tot de safety car-lijn voordat zij weer vol van start gingen, maar reden op het baandeel daarvoor afwisselend heel snel of erg langzaam. Wij, de jongens verder achterin, reden op dat moment nog in het bochtige gedeelte. Daar staan muren en daar kunnen we niet doorheen kijken. Om dan plotseling plankgas te gaan in de zesde of zevende versnelling en dan ineens weer vol te moeten remmen, vond ik aan de gevaarlijke kant”, legt Sainz uit.
“Misschien moet men voor volgend jaar bepalen wanneer de leider verplicht is gas te geven”, oppert hij. “Je kunt op zo’n lang recht stuk als in Bakoe niet steeds langzaam, snel, langzaam en dan weer snel rijden. Er waren coureurs die dachten dat we weer gingen racen, maar plotseling moesten remmen.”
Mercedes-coureur Lewis Hamilton reed bij alle drie de herstarts op kop. Bij de eerste herstart ging de Brit vroeg op zijn gas uit bocht zestien en werd hij door zijn team gewaarschuwd dat hij erg dichtbij de safety car-lijn kwam en zelfs bijna de safety car passeerde, wat een straf zou opleveren. De Brit verzekerde zijn team over de boordradio dat hij het onder controle had. Toch was hij bij de tweede en derde herstart een stuk voorzichtiger en ging hij later op zijn gas.
Had Sainz in dezelfde positie als Hamilton gezeten, dan had hij waarschijnlijk hetzelfde gedaan, benadrukt hij. “Als ik koploper was geweest, had ik het denk ik ook gedaan. Het is niet Lewis’ schuld. Als je op kop rijdt, wil je proberen te voorkomen dat mensen je slipstream pakken. Maar er moeten wel regels komen om onze veiligheid te garanderen, want anders gaat het een keer fout”, aldus Sainz.