Sainz: ‘Terugval van Renault te wijten aan motor’
Sutton Images
Vincent Malafronte
9 oktober 2018
Volgens Renault-coureur Carlos Sainz is de terugval van het team in de tweede helft van het seizoen te wijten aan het uitblijven van een grote motorupdate.
Waar Renault aan het begin van het seizoen nog de bovenhand leek te hebben over teams als Haas en Force India en het duidelijke vierde team was, lijkt deze voorsprong in snelheid inmiddels verdwenen te zijn. Hoewel Renault nog op de vierde plek staat, vertelt deze positie niet het hele verhaal. Het team van Force India zou zonder het verlies van punten door de overname inmiddels Renault voorbij zijn (en is dat qua snelheid ook) en Haas staat op acht punten afstand gevaarlijk dichtbij. Sainz heeft zijn eigen kijk op deze situatie, zo laat hij aan Autosport weten. Volgens de Spaanse coureur is er teveel aandacht in het chassis gestoken en te weinig in de motor. ‘Het team was van mening dat de B-spec motor goed genoeg was, maar we hebben gezien dat dit niet het geval is. De C-spec motor (door Red Bull in gebruik, red.) is voor Renault geen optie, want met de brandstof van Renault is deze niet betrouwbaar genoeg’, aldus Sainz. Een diepgaande analyse is volgens Sainz de enige manier om te achterhalen waarom andere teams grotere stappen hebben gemaakt dan Renault en waar het bij het team fout is gegaan. Sainz benadrukt dat er dit jaar een grote ontwikkelingsrace is geweest. Daarin lijkt Renault het onderspit te delven tegen Mercedes, Ferrari en Honda.
Waar Renault aan het begin van het seizoen nog de bovenhand leek te hebben over teams als Haas en Force India en het duidelijke vierde team was, lijkt deze voorsprong in snelheid inmiddels verdwenen te zijn. Hoewel Renault nog op de vierde plek staat, vertelt deze positie niet het hele verhaal. Het team van Force India zou zonder het verlies van punten door de overname inmiddels Renault voorbij zijn (en is dat qua snelheid ook) en Haas staat op acht punten afstand gevaarlijk dichtbij. Sainz heeft zijn eigen kijk op deze situatie, zo laat hij aan Autosport weten. Volgens de Spaanse coureur is er teveel aandacht in het chassis gestoken en te weinig in de motor. ‘Het team was van mening dat de B-spec motor goed genoeg was, maar we hebben gezien dat dit niet het geval is. De C-spec motor (door Red Bull in gebruik, red.) is voor Renault geen optie, want met de brandstof van Renault is deze niet betrouwbaar genoeg’, aldus Sainz. Een diepgaande analyse is volgens Sainz de enige manier om te achterhalen waarom andere teams grotere stappen hebben gemaakt dan Renault en waar het bij het team fout is gegaan. Sainz benadrukt dat er dit jaar een grote ontwikkelingsrace is geweest. Daarin lijkt Renault het onderspit te delven tegen Mercedes, Ferrari en Honda.
Gerelateerd nieuws
GP Las Vegas past alle putdeksels aan, hoopt herhaling sof 2023 te voorkomen
21 november 2024 21:00 - GP Las Vegas
Sainz over naderend afscheid: ‘Blijf een Ferrari-coureur tot aan de allerlaatste bocht’
21 november 2024 17:00 - GP Las Vegas
Nederlandse Ferrari-ingenieur neemt stratencircuit Las Vegas onder de loep
20 november 2024 07:00 - GP Las Vegas
FIA dwingt motorleverancier Renault niet om ‘koste wat kost’ in de F1 te blijven
18 november 2024 18:00 - Nieuws