Sandor vanuit Canada: De karttechniek van Max Verstappen
Sutton Images
Met de neus bovenop de actie worden de verschillen tussen de auto’s en coureurs pas écht duidelijk. Max Verstappen valt op door zijn speelse, kartachtige rijstijl.
Van meer dan 300 km/h in pakweg honderd meter afremmen naar zo’n 120 km/h; het gebeurt op Circuit Gilles Villeneuve elke ronde vijf keer. Ik sta er bij de eerste chicane met mijn neus bovenop, op een paar meter afstand. Het is haast onwerkelijk hoe laat de mannen in de ankers gaan. Een sensatie die je niet thuis achter de televisie ervaart.
De manier waarop Max Verstappen zijn Red Bull door de chicane gooit, is fenomenaal. Waar veel andere coureurs hun auto voornamelijk met de voorwielen sturen, gebruikt de Nederlander ook de achterzijde om de neus de goede richting op te pitchen. Met een minieme, prachtig gedoseerde portie overstuur zet Verstappen zijn bolide rechtsaf de bocht in. Alsof hij op een kart zit. Het helpt de auto net even wat sneller roteren.
Hop, over de kerbstones aan de binnenzijde. Die worden uitmuntend geabsorbeerd door de RB13. Dankzij z’n manier van insturen drijft Verstappen na het clipping point een half metertje minder ver naar buiten dan sommige anderen. Daardoor komt hij perfect uit voor de linker die direct volgt en kan hij lekker vroeg weer op het gas.
Er zijn er meer die de bocht met eenzelfde inzet benaderen. Maar die hebben niet het materiaal waarmee dat kan. Alonso en Hülkenberg, bijvoorbeeld. Ook zij komen er met een toefje overstuur in. Maar zodra ze de kerbstones raken, worden hun auto’s onrustig. Ze zwabberen verder naar buiten en moeten alle zeilen bijzetten voor het tweede deel van de chicane. McLaren en Renault hebben niet alleen op motorgebied huiswerk te doen.
Anderen kennen de beperkingen van hun wagen. Of van zichzelf. De Saubers rijden netjes langs de kerstones heen. En ook Palmer en Stroll ogen braaf en behoudend. Het is terug te zien in de tijdenlijst.
Na de training bevestigt Verstappen dat hij het naar z’n zin heeft en dat de nieuwe reglementen hem bevallen. “Deze auto rijdt zoals ik wil dat een auto rijdt. Voorgaande jaren moest je veel voorzichter zijn. Als je net wat te laat remde, blokkeerde je gelijk. Het is nu allemaal minder kritisch, je kunt de auto harder de bocht in gooien.” De updates geven nog eens extra grip en vertrouwen, zo vertelt Verstappen. “De extra downforce helpt bijvoorbeeld om makkelijker over de kerbstones te rijden. En er zit nog meer aan te komen komende races.”
Dat belooft dus wat. Nu alleen die motor nog…