Dat Super Aguri nog lang niet is waar het wil zijn, moge duidelijk zijn. Het team wil uitgroeien tot een stabiele middenmoter, maar moet eerst wachten op de nieuwe auto. Die komt pas in juni. Tijd voor Takuma Sato om een open deur in te trappen. Hij stelt dat het team nog heel wat werk te verzetten heeft.


Ondanks het feit dat Super Aguri nog een lange weg te gaan heeft, vallen de prestaties van het team alleszins mee. In Melbourne reed Sato meer dan twintig ronden voor de fabrieksauto’s van Rubens Barrichello en David Coulthard. ,,We moeten wel realistisch blijven. En de realiteit leert dat we nog veel snelheid te kort komen. Dat blijkt vooral onder normale omstandigheden en in de kwalificatie.”

,,Zodra de race eenmaal gestart is gebeurt er van alles. Daar kunnen we van profiteren, maar het is geen optimale situatie. Buiten dat, het team doet wel steeds meer ervaring op. We moeten ons stapje voor stapje verbeteren”, vervolgt de Japanner tegenover Formule 1 RaceReport-redacteur Adam Cooper.

Desondanks heeft Sato het goed naar zijn zin gehad in het Albert Park. ,,De start was erg opwindend, waarbij ik wat posities goed wist te maken. Ik wist vooraf ook wel dat ik na mijn pitstop niet meer aan kon haken, dus moest ik mijn positie maximaliseren.” Even vreesde de oud-BAR-coureur voor ’politieke’ problemen. ,,Ik hoorde niks van het team. Dus ging ik maar verder met het neerzetten van kwalificatieronden, zo hard moest ik pushen.”

Alle positiviteit ten spijt, zijn race eindigde enigszins in mineur. ,,Mijn wiel zat los, dus mijn race eindigde in de pit.”