Peter Sauber vindt dat er snel meer maatregelen moeten worden genomen om de kosten in de Formule 1 te beperken en krijgt daarbij bijval van Lotus-eigenaar Gérard Lopez.

 

In interview met Formula1.com laat Sauber weten dat de huidige plannen om de kosten binnen de perken te houden niet afdoende zijn: “Het bespreken en doorvoeren van besparingsplannen in de Formule 1 is een complexe en gevoelige kwestie”, vertelt de Zwitser, die meent dat er tot op heden weinig progressie is gemaakt: “Het is zeker niet makkelijker geworden voor de kleine teams”, zegt hij.

 

“De RRA was een stap in de goede richting, maar er moeten nu snel meer stappen gezet worden”, verwijst hij naar de Resource Restriction Agreement, het vanaf 2010 van kracht zijnde kostenbesparingsplan waarover de laatste twee seizoenen veel gediscussieerd is.

 

Ondanks zijn oproep om haast te maken met meer maatregelen om de uitgaven aan banden te leggen, is het team van Sauber inmiddels geen lid meer van de constructeursorganisatie FOTA, waarvan eerder ook Red Bull, Ferrari en HRT afscheid namen.

 

Over de reden voor de terugtrekking, wil Sauber echter niets kwijt: “We zien dit als een interne kwestie en willen het er niet publiekelijk over hebben”, verklaart de teambaas, die tot slot wel benadrukt dat zijn team zich gewoon aan alle met de teams overeengekomen restricties houdt: “Wij hanteren de RRA en blijven ook met de rest praten over kostenbesparing en andere belangrijke zaken.”

 

Lotus-eigenaar Lopez laat in interview met ESPNF1 blijken een soortgelijke mening toegedaan te zijn: “Het is een lastige situatie, maar op het moment is er een soort compromis gesloten dat niet echt werkt”, denkt hij.

 

“Volgens mij zijn er namelijk veel teams die niet kostendekkend opereren en is het tijd om een duidelijke lijn te trekken en een strikter kostenbesparingsprogramma te introduceren”, oppert Lopez. “Ik ga geen bedragen noemen, maar in andere sporten – zoals bijvoorbeeld de NBA – is duidelijk te zien dat strengere regels om de uitgaven te beperken goed werken.”

 

“Het belangrijkste is in zo’n geval dat je bereid bent de knoop door te hakken en vervolgens duidelijke regels opstelt en deze ook op een goede manier handhaaft”, aldus Lopez, wiens renstal nog wel een FOTA-lid is, maar wel evalueert of het nog heilzaam is lid te blijven van de constructeursorganisatie.