Daan de Geus
21 augustus 2014
Volgens Saubers head of engineering Giampaolo Dall’Ara zijn de problemen van het Zwitserse team deels opgelost en kan het zich zeker nog verbeteren, maar is het door een reeks nog spelende problemen onmogelijk dit jaar nog een hele grote stap te zetten.
In een uitgebreid interview met het Duitse Auto, Motor und Sport geeft het technische kopstuk van het na elf races nog altijd puntloze Sauber te verstaan dat het door ‘een groot aantal zaken’ komt dat de renstal uit Hinwil zo slecht aan 2014 is begonnen. “En omdat het om zoveel verschillende dingen gaat, is het ook lastig al deze problemen zelfstandig op te lossen.”
Volgens Dall’Ara had Sauber aan het begin van het jaar last van een te zware auto, problemen met het nieuwe brake by wire-systeem, te weinig downforce – waarbij de laatste twee factoren de handling van de auto problematisch maakten – en een tekort aan motorvermogen.
Inmiddels is Saubers C33 niet meer te zwaar en hoewel het remsysteem nog niet perfect is, is het wel aanzienlijk verbeterd. Aan de aerodynamica is ook hard gewerkt en op dat vlak doen de bolides van het team het volgens Dall’Ara ook helemaal niet slecht: “Uit onze data blijkt namelijk dat we in snelle bochten helemaal niet zoveel toegeven op bijvoorbeeld een team als Williams”, haalt hij aan.
“Het grootste tijdverlies lijden we nog altijd op rechte stukken en onder het remmen”, zo legt de Italiaan de vingers op de zere plekken. Een duidelijk probleem is, zo stelt Dall’Ara, dat Saubers Ferrari-motor ‘niet van het niveau van de Mercedes-krachtbron is’ en dit is iets waar Sauber weinig aan kan doen. “Want de motor wordt uiteindelijk ontwikkeld in Maranello en is ook al gehomologeerd.”
“Wat de motor betreft zijn we dus van Ferrari afhankelijk, maar we hebben wat het chassis betreft nog wel enkele aerodynamische onderdelen in de pijplijn zitten en doen ook nog werk aan de achterwielophanging, wat moet helpen”, verklaart Dall’Ara.
“Als je me vraagt of we daardoor een dusdanig grote stap gaan zetten dat we straks in de toptien meedoen, moet ik daar met ‘nee’ op antwoorden, maar ik denk wel dat we ons nog kunnen verbeteren. Ons doel is daarbij de toptien dichter te naderen en in een positie te komen om punten mee te pikken als er mensen uit de toptien uitvallen of pech hebben.”
Gerelateerd nieuws
Sauber onthult ‘vlammende’ livery voor Grand Prix van Las Vegas
18 november 2024 12:00 - GP Las Vegas
Column Nelson Valkenburg: Sauber ligt in coma, alle energie is eruit
17 november 2024 07:00 - Nieuws