Bij het team van Sauber weten ze zo onderhand wel dat punten er dit jaar op eigen kracht niet in zitten. Daarom probeerde de renstal een wat gewaagdere strategie uit – tevergeefs.

“We gokten op een safety car tijdens de eerste stint”, zegt Esteban Gutiérrez, die daarmee gelijk verklaart waarom hij maar liefst 39 rondjes op zijn zachte banden door bleef rijden. Helaas kwam er geen neutralisatie, waarmee de Mexicaan veroordeeld was tot de vijftiende plaats. “De auto reed best lekker en de banden deden het oké, maar het was wel frustrerend om als vijftiende te eindigen in een race waarin in principe alles goed ging.”

Sutil

Ook bij Adrian Sutil koos het team voor een afwijkende strategie. “We wisten dat het riskant was om op de harde band te starten, als er geen safety car zou komen. En hij kwam dus niet”, zegt de Duitser. Sutil had het niet bepaald makkelijk op de harde banden, vertelt hij. “Ik had bijna geen grip. En dan waren er ook nog verschillende coureurs achter me die een voordeel hadden omdat ze op de zachte band stonden. Ik verloor tijd in elke bocht, en daardoor ook plaatsen.”

Uiteindelijk werd Sutil daardoor al in de elfde ronde naar binnen gehaald voor een setje zachte banden, maar veel plezier had de coureur er in het vervolg van de race niet van. Hij reed rond in de omgeving van mannen als Ericsson en Maldonado, en werd en passant nog even achterstevoren getikt door Romain Grosjean, die daar een stop and go-penalty aan overhield. Sutil kwam als zestiende over de streep. “We moeten de komende races hard ons best blijven doen”, besluit hij.