Met nog drie races voor de boeg staat Sauber tiende in het WK, nog altijd zonder punten. Nu nummer negen Marussia noodgedwongen thuis blijft, dient zich voor Sauber in Austin een uitgelezen kans aan de rollen om te draaien.

Dat de C33 ook daadwerkelijk snel genoeg is om voor de top tien te kunnen strijden, is daarmee nog niet gezegd. Dat lijkt Esteban Gutiérrez ook te beseffen: “Het tweede gedeelte van het circuit, waarin een lang recht stuk zit, zou voor ons wel eens een probleem kunnen worden omdat onze snelheid in een rechte lijn nog te wensen overlaat.” Eventueel succes zal uiteindelijk van de set-up en de efficiëntie van de aerodynamica afhangen, voorspelt de Mexicaan. “In de eerste sector zit een bochtencombinatie die aan Silverstone doet denken, terwijl de laatste sector een paar langzame, technische bochten bevat.”

Gutiérrez rijdt in Texas net als landgenoot Sergio Pérez een verkapte thuisrace. “We zullen veel steun krijgen van Mexicanen, want dit is de race die het dichtst bij ons thuisland verreden wordt. Die steun is heerlijk, en motiveert me nog eens extra.”

Sutil

De coureur in de andere Sauber, Adrian Sutil, spreekt als hij over het Circuit of the Americas heeft net als veel andere rijders van een ‘interessante baan’. “Er is een beetje van alles. Na de langzame eerste bocht krijg je een links-rechts-combinatie die lijkt op de Esses op Suzuka. Je hebt hier veel downforce nodig, maar ook veel motorvermogen. Kortom, een heel leuk circuit om te rijden”, legt Sutil uit.

Het circuit stelt de teams voor een paar flinke uitdagingen, vertelt hoofdengineer Giampaolo Dall’Ara. “De eerste sector slingert alle kanten op, en de tweede heeft een lang en snel recht stuk terwijl sector drie juist weer veel grip vereist. Werk aan de winkel voor de engineers dus.” Veel pitstops verwacht de Italiaan overigens niet: “Het asfalt is niet erg ruw, en ondanks dat Pirelli zachtere banden meeneemt dan vorig jaar, zal de slijtage niet hoog liggen.”