Teambaas Monisha Kaltenborn denkt dat het in 2016 moeilijker wordt voor Sauber om punten te scoren. Dit door de motordeal van Manor met Mercedes en de entree van Haas F1.

In 2016 kan Sauber volgens Kaltenborn op meer tegenstand rekenen dan afgelopen seizoen. Na een puntloos 2014 scoorde Sauber in 2015 36 punten en eindigde het als achtste in het WK. Sauber kan in 2016 aan de staart van de middenmoot echter wel eens gezelschap krijgen, voorspelt ze in gesprek met Motorsport.com: “Manor gaat immers met Mercedes in zee en dan komt Haas er nog bij, waarvan we weten dat ze nauw met Ferrari samenwerken.”

“Het zal dus heel moeilijk voor ons worden om punten te scoren”, denkt Kaltenborn, die hoopt dat Sauber in 2016 wel sterk genoeg blijft om dit op eigen kracht te doen: “Want als je alleen punten kan scoren met geluk en afhankelijk bent van uitvallers, moet er wel heel veel mis gaan bij de teams vooraan het veld voor het zover is.”

“Je mag verder geen enkel team onderschatten”, verklaart de dus ook achteruit kijkende Kaltenborn, waarbij ze naar de Grand Prix van Monaco van 2014 verwijst als voorbeeld van een zeer apart verlopen race waarin Manor Marussia punten scoorde, terwijl Sauber die kans liet liggen en 2014 zo uiteindelijk puntloos en nog achter dit nog kleinere team afsloot bij de constructeurs. “Zelfs één zo’n race kan al een wereld van verschil maken”, weet ze.

Met oog op 2016 hoopt Kaltenborn er verder op dat de komst van technisch directeur Mark Smith Sauber gaat helpen. “Hij heeft een visie, welke hij stap-voor-stap zal implementeren. Mark weet daarbij hoe het is om met een beperkt budget te werken en met hem erbij zullen we vast manieren vinden ons op technisch vlak te verbeteren. Ik denk dat we zo stappen kunnen blijven zetten, net zoals we in 2015 al hebben gedaan.”

Sauber heeft op haar website overigens een verlanglijstje aan de Kerstman gepubliceerd, waarin het vraagt om een budgetcap in de Formule 1, een eerlijkere verdeling van uitbetalingen uit de sport, simpelere regels en meer aandacht voor de wensen van de fans. Sauber krijgt niet alles waar het om vraagt, maar FIA-president Jean Todt en Formule 1-exploitant Bernie Ecclestone maken al enige tijd werk van het versimpelen van de (motor)regels.