Teambaas en -eigenaar Peter Sauber kan met een drietal races achter de rug tevreden terugblikken op de start van het seizoen, waarin zijn renstal het naar behoren heeft gedaan.

Hoe vindt u dat uw team het tijdens de eerste drie races heeft gedaan?

“Het was ons doel om gelijk vanaf het begin een competitieve en betrouwbare auto te hebben, en dat is gelukt. Als we de punten die we in Melbourne gescoord hadden bovendien hadden mogen houden, was ons puntentotaal helemaal mooi geweest, maar zeven punten uit drie races is alsnog niet slecht.”

“Het belangrijkste is echter dat we tot nog toe in elke race op eigen kracht om de punten mee hebben kunnen doen. Uit de Grand Prix van China valt desondanks wel op te maken dat dat vanaf nu moeilijker wordt, dus het is cruciaal dat we ons blijven ontwikkelen.”

“Een aantal teams heeft namelijk al aangegeven dat ze in Turkije met geüpdate auto’s aan de start verschijnen, hetgeen de rangorde weer aardig door elkaar kan schudden. Wij hebben voor de race in Spanje echter een grote update in de planning staan.”

Betekent dit dat u de doelstellingen voor de rest van het jaar heeft aangepast?

“Nee. Het blijft ons doel om tijdens elke Grand Prix in de punten te eindigen en zodoende onze klassering in het constructeurskampioenschap te verbeteren.”

Bent u tevreden over de manier waarop rookie Sergio Pérez zijn debuutseizoen begonnen is?

“We wisten van tevoren al dat Sergio een snelle jongen is, maar als je een rookie aanneemt, heb je natuurlijk geen garanties dat hij de verwachtingen daadwerkelijk inlost. Gelukkig kan ik echter constateren dat Sergio tot op heden boven verwachting heeft gepresteerd, terwijl mijn verwachtingen voor aanvang al behoorlijk hoog waren.”

“Sergio rijdt heel consistent en slaagt er daarnaast in heel goed voor zijn banden te zorgen, maar is zich er ook van bewust dat hij pas komt kijken en zich in een leerproces bevindt, waardoor het niet uitgesloten is dat hij wel eens een foutje maakt, zoals tijdens de race in China.”

“Ik twijfel er echter niet aan dat Sergio er stap voor stap in zal slagen het maximale van zijn grote potentieel te benutten. Een belangrijke factor in zijn ontwikkeling zal zijn dat hij zich comfortabel voelt binnen het team en een omgeving heeft die hem helpt zich te ontwikkelen.”

En vindt u dat Kamui Kobayashi er in is geslaagd de rol van teamleider op zich te nemen?

“In de eerste plaats wil ik graag benadrukken dat beide coureurs een gelijkwaardige behandeling krijgen, maar als je een rookie in dienst neemt, is het natuurlijk wel logisch dat de meer ervaren coureur – Kamui in dit geval – leiderschap moet tonen.”

“Kamui heeft zich vorig jaar al geweldig ontwikkeld als coureur zijnde en is nu – in deze voor hem nieuwe rol – steeds meer bezig om de engineers uit te dagen en ze te helpen de bolide te verbeteren. Daarnaast vermaakt hij ons natuurlijk ook nog altijd met hetgeen hij op de baan laat zien, terwijl hij tevens een goede teamspeler is, waar Sergio weer de vruchten van plukt. Onze coureurs werken gelukkig erg goed samen.”

Hoe kijkt u tegen de introductie van de verstelbare achtervleugel aan?

“Het is duidelijk dat er veel discussie over is onder de rijders, teams en fans. Feit is dat de vleugel voor het ene team beter werkt dan het andere. Op onze auto’s doen ze het vooralsnog prima en helpen ze ook bij het inhalen, maar ik vind het desondanks te vroeg om er echt over te oordelen. Het zou nuttig zijn als we rond de zomer eens om de tafel gaan zitten met alle betrokkenen en evalueren hoe het bevalt.”

En wat vindt u van de nieuwe Pirelli-banden?

“Pirelli had geen makkelijke taak: ze hadden weinig tijd om zich klaar te maken voor de Formule 1, terwijl de lat hoog lag en ze bovendien ook nog gevraagd werden om banden te maken die de races spannender moesten maken door een hoge slijtage. Na drie races kun je echter wel stellen dat Pirelli veel lof verdient, want ze zijn er in geslaagd te leveren waar ze om gevraagd is.”

“Onze auto is heel ‘lief’ voor de banden, maar dat is geen toeval. Onze technische mensen hebben zich hier al vroeg in het ontwikkelingsproces van de nieuwe bolide op gericht, en we profiteren nu van hun harde werk.”

“Door de nieuwe banden is de manier van racen overigens wel veranderd, zoals duidelijk is gebleken. Er zijn veel meer pitstops en het is voor de fans en TV-commentatoren soms moeilijk te volgen wat er allemaal gebeurt, maar hetzelfde gaat op voor de mensen aan de pitmuur!”

Hoe zou u de huidige situatie bij Sauber tenslotte samenvatten?

“We staan er een stuk beter voor dan twaalf maanden geleden. 2010 was een moeilijk jaar voor ons, want het was moeilijk om terug te gaan van een fabrieksteam naar een privé-team. We begonnen toen ook heel slecht aan het seizoen, waardoor het lastig was om sponsoren te vinden voor dit jaar. Desondanks is onze auto nu een stuk minder wit, dus daar kunnen we trots op zijn.  Voor een team van ons formaat – waar de creativiteit van de technische mensen omvangrijker is dan de middelen die ze tot hun beschikking hebben – kun je het echter gelijk zien als er extra geld beschikbaar is, dus we blijven natuurlijk naar extra sponsoren zoeken.”

“Wat de technische kant van het verhaal betreft, wil ik beklemtonen dat de huidige auto de eerste is waar onze technisch directeur James Key volledig verantwoordelijk voor is. James is inmiddels een jaar bij ons in dienst en heeft al veel goeds bereikt. Hij heeft voor een herstructurering binnen het team gezorgd, terwijl hij ook een auto geproduceerd heeft die aan de verwachtingen voldoet.”

“Samenvattend kan ik concluderen dat we de weg naar boven hebben ingeslagen, al moeten we op een efficiënte manier blijven werken om het meeste uit de gelimiteerde mogelijkheden te halen en onze doelen te bereiken.”

Dit interview is ter beschikking gesteld door de persafdeling van het team van Sauber.