Langzaam maar zeker wordt de druk groter bij Ferrari. Het wordt tijd voor een overwinning, de eerste sinds Amerika 2005. Met minder zullen de tifosi in Imola geen genoegen nemen. Michael Schumacher heeft de beschikking over een verbeterde 248 F1 en het optimisme viert hoogtij.
Na drie races kijkt ’Der Michael’ desondanks tegen een achterstand van zeventien punten aan. Als hij de kans op een achtste wereldtitel in leven wil houden, dan moet hij eigenlijk winnen in Imola. Want een Fernando Alonso die nog verder uitloopt, dat kan hij zich niet permitteren. Ferrari pakt daarom groots uit op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari met de vernieuwde 248 F1. Daarmee wordt deze week getest in Spanje, om maar zo sterk mogelijk aan de start te verschijnen.

Na een sterke seizoensouverture in Bahrein stelde Ferrari in het vervolg wat teleur. In Maleisië vanwege motorproblemen, in Australië vanwege niet op temperatuur komend Bridgestone-rubber Volgens Schumacher is het potentieel er wel bij Ferrari. ,,We staan er beter voor dan de buitenwereld denkt. Het zit erin, maar we moeten ons blijven verbeteren en wat constanter worden. In Imola introduceren we een aantal nieuwe onderdelen, dat moet ons zeker helpen. Maar ja, het blijft Formule 1 en dat is een knotsgekke wereld”, kijkt de ex-wereldkampioen alvast vooruit naar de Grand Prix van San Marino.

Vorig jaar was Ferrari uitermate sterk op één van haar thuiscircuits. Het was dat Schumacher vanwege een uitstapje in de tweede kwalificatie vanuit het middenveld moest starten, anders had hij de race waarschijnlijk met overmacht gewonnen. Nu kwam hij niet voorbij Alonso, die alle zeilen bij moest zetten om Schumacher in de slotfase alsnog van de zege af moest houden. Met het nieuwe pakket (bestaande uit upgrades voor de motor, ophanging en aërodynamica) hoopt de renstal de prestaties van 2005 te kunnen herhalen. Om nu wel de middelste trede op het podium te veroveren.

Bijkomend voordeel is dat de Scuderia inmiddels uitgebreid heeft kunnen testen met de koudweerband van Bridgestone, die in Melbourne nog niet werd gebruikt. Deze banden brengen het voordeel met zich mee dat ze zich makkelijker op laten warmen. Daar trokken de overige Bridgestone-teams in Melbourne profijt van. ,,De test in Vallelunga verliep naar wens en dat is in deze sport een goed teken. We willen niet alleen het Europese seizoen goed starten, maar hier het gevecht om de wereldtitel los doen barsten”, besluit de Ferrari-coureur.

KVN