Het Sepang International Circuit is toe aan renovatie, dat heeft de baas van het circuit gezegd in de Aziatische media. Vooral de paddock moet op de schop.

De Maleisische racebaan zelf hoeft niet gerenoveerd te worden, maar de paddock en aangrenzende faciliteiten wel. Circuitbaas Razlan Razali geeft toe dat een likje verf – en meer – noodzakelijk is: “Bepaalde delen van de tribune en paddock lekken als het stormt”, zegt hij.

"Daarnaast zijn er mechanische en elektronische problemen in de paddock. We hebben een grote opfrisbeurt nodig om alles weer in tiptop staat te brengen.” Het Sepang International Circuit is inmiddels al elf jaar in gebruik. De eerste Formule 1-race werd er in 1999 verreden.

Ook Formule 1-opperhoofd Bernie Ecclestone is niet tevreden met hoe het complex er momenteel bij ligt: “Het begint er nogal slordig en gebruikt uit te zien”, zegt Ecclestone over de nabij Kuala Lumpur gelegen baan. “Het is net een oud huis dat gerenoveerd moet worden.”

De onderhoudswerkzaamheden kosten, zo wordt bericht, waarschijnlijk rond de 56 miljoen dollar. De circuitbaas heeft aan de Maleisische overheid gevraagd om, gedurende de komende vijf jaar, met het geld over de brug te komen. Het is de bedoeling dat het circuit van Sepang kan concurreren met de huidige nieuwe circuits, zo meent hij: “De baan moet van het niveau van Bahrain en Sjanghai zijn.”

Volgens de planning staat de race in Maleisië tot en met 2015 op de kalender. “Ik maak me er geen zorgen over dat we de race of toeschouwers verliezen, maar de accommodaties voor de teams en coureurs moeten een stuk worden verbeterd.”

Naast de racebaan ligt nog ongebruikt terrein, wat de overheid in ruil eventueel kan gebruiken om projecten op te ontwikkelen. Naar verluidt heeft het team van Lotus plannen om er een windtunnel en ontwerpstudio neer te zetten.