Midland-eigenaar Alex Shnaider heeft er genoeg van. Hij is de negatieve publiciteit rond zijn MF1 Racing-renstal beu. Volgens Shnaider heeft het team al meerdere keren aangetoond dat de criticasters fout zaten. ,,En door hard te werken zullen we dat ook in de toekomst blijven doen.” De erfenis die het o zo geliefde Jordan-team heeft achtergelaten is zwaar. In de winter van 2004/’05 nam de Midland Group het bijna failliete team van Eddie Jordan over. De naam Jordan leefde nog één seizoen voort, maar Jordan was Jordan al niet meer. Tot verdriet van de fans, want Jordan was in de jaren negentig uitgegroeid tot één van de meest populaire renstallen.

Tel daar ook nog eens bij op dat Robert Doornbos een racestoel misliep en Midland had het helemaal gedaan in de ogen van verschillende Nederlandse fans. Geen positief woord kon er nog gezegd of geschreven worden over het Russische team, een niet geheel terechte houding ten opzichte van de renstal. Niet alleen in Nederland was de tendens negatief, ook in andere landen genereerde Midland weinig positieve publiciteit.

Zonder in de media terug te slaan vecht Alex Shnaider, zakenman uit Toronto, toch tegen de kritieken. Niet met woorden, maar met daden. ,,Vanaf het moment dat we in de sport stapten konden we niks goed doen. Eerst zouden we na de overname van Jordan nooit op de grid komen, daarna zouden we het seizoen niet afmaken. Zo ging het maar door”, vertelt Shnaider in de Globe and Mail.

,,We zijn er nog steeds. Sterker nog, we zijn sterker en meer gemotiveerd dan ooit tevoren. Natuurlijk kunnen we de confrontatie zoeken en de kritiek weerleggen, maar wij kiezen voor een andere aanpak. Wij willen op onze resultaten beoordeeld worden.”

Desondanks was het een onstuimig eerste seizoen voor Shnaider, die de Formule 1 snel leerde kennen. In eerste instantie werd hij nog omschreven als een amateur. Een probleem waar ook Flavio Briatore in zijn beginperiode mee te maken kreeg. Later heeft Briatore alsnog de erkenning gekregen die hij verdiende. Enige pas op de plaats is dus gewenst, er moet niet te snel over het team geoordeeld worden. Shnaider heeft al heel wat bereikt in zijn eerste twaalf maanden als teameigenaar. Hij sloot zich aan bij Bernie Ecclestone, en is ook na 2007 net als Ferrari, Red Bull, Scuderia Toro Rosso en Williams actief in de Formule 1. Ook Super Aguri tekent dit verdrag binnenkort waarschijnlijk.

Tevens trok Shnaider oud-Formule 1-coureur Johnny Herbert aan voor de pr, om de kritiek in met name de Engelse pers te doen verstommen. Verder werd de deal met Toyota voor de levering van motoren verlengd. Een goede zaak, want de Japanners waren er als de kippen bij om met de V8-motor te testen en de Toyota-motor behoorde vorig seizoen tot de sterkere krachtbronnen van het veld.

Na een tumultueus en af en toe zelfs frustrerend eerste seizoen, sloot Shnaider een moeilijk jaar 3 februari af. Toen werd de eerste echte MF1 Racing-bolide aan de pers getoond op Silverstone. ,,Het was een surrealistische ervaring om die prachtige auto te zien. Er is veel in geïnvesteerd en we hebben keihard aan de bolide gewerkt. Dat is wat ik wilde toen ik bekendmaakte dat Midland haar opwachting zou maken in de Formule 1. Ik was trots op het team, toen we samen dit eerste doel hadden bereikt. Nu beginnen we pas echt, met betere middelen dan vorig jaar.”

Om een eigen identiteit te ontwikkelen nam de renstal afscheid van het ’Jordan-geel’. Na vijftien jaar maakte geel plaats voor rood, wit en grijs. Ook presenteerde het team een nieuw, modern logo. Binnen enkele jaren behoort een Russische Grand Prix tot de mogelijkheden en ook hoopt het team interessant genoeg te zijn voor Russisch sponsorgeld.

Russische steun is er nu nog niet, maar wel heeft MF1 Racing heel wat nieuwe sponsoren aan zich weten te verbinden voor 2006. Formule 1-teams hebben in het verleden aangetoond dat goede prestaties de beste manier zijn om interesse te verwerken bij potentiële geldschieters.

Het probleem bij MF1 Racing is alleen dat het beschikt over een budget van ongeveer 100 miljoen dollar, terwijl de echte topteams toch meer geld tot hun beschikking hebben. Daarom is het eerste doel meer punten scoren dan vorig seizoen. Toen werden er mede dankzij de Amerikaanse Grand Prix twaalf punten gescoord.

,,Iedereen bij MF1 Racing weet dat we een grote stap voorwaarts hebben gemaakt met de auto. Daar bestaat geen twijfel over. Wel moeten we even afwachten hoeveel progressie we ten opzichte van de andere teams boeken. Zij gaan ook vooruit, dus de relatieve vooruitgang die we hebben geboekt is nog niet duidelijk. Maar ik ben ervan overtuigd dat we de afgelopen winter niet harder hebben kunnen werken”, besluit Shnaider.

KVN