In het wederom zonnige Jerez is vandaag de laatste testdag van de eerste van drie testsessies. De sessie is rond 13.00 uur onderbroken vanwege een gat achter een kerbstone en eindigde daarom een half uur later. Kimi Räikkönen eindigde de slotsessie als eerste.

De bijna 42-jarige De la Rosa kwam in zijn Ferrari al na twee rondjes tot stilstand door een -letterlijk- vlammende Ferrari. Waar hij hoopte zo veel mogelijk data te verzamelen om zodoende de auto met de simulator te kunnen vergelijken, moet hij nu gefrustreerd toekijken. Het team plaatste een nieuwe versnellingsback en De la Rosa kon in de middag weer verder rijden.

Na een rustig begin gisteren, reed Vettel tot aan de lunch de snelste tijd. Daarna reed eerst beoogd Force India-racecoureur Jules Bianchi sneller en even later liet Kimi Räikkönen de snelste tijd noteren. De lage 1.18 van zowel Räikkönen als Bianchi is snel, maar nog altijd een kleine drie tienden langzamer dan Felipe Massa gisteren liet noteren.

Halverwege de ochtend kwam ook Sauber-rookie Esteban Gutiérrez even stil te staan op baan, wat voor een rode vlag zorgde. De oorzaak bleek te weinig brandstof in de auto te zijn. Echter was dat ook de bedoeling omdat het team het brandstofsysteem aan het testen is. De Mexicaan kende een productieve dag met 126 ronden.

Ook op de vierde dag reed de Mercedes veel ronden. Kwamen ze de eerste twee dagen tot gezamenlijk 29 ronden, vandaag en gisteren reden Rosberg en Hamilton gezamenlijk 276 ronden. Daarmee lijken de betrouwbaarheidsproblemen in ieder geval voor de test in Jerez overwonnen.

Vlak voor de lunch om 13.00 verscheen er weer een rode vlag. Tussen bocht 9 en 10 was een gat in het groene gedeelte achter de kerbstones ontstaan, waardoor de test stil kwam te liggen. Het zou voor schade kunnen zorgen aan de auto’s als coureurs er overheen rijden.  Het werd uiteindelijk gerepareerd, maar de testsessie werd met een half uur verlengd vanwege het oponthoud.

Voor foto’s van de laatste testdag in Jerez kijk je hier.

 

1. K. Räikkönen Lotus 1.18.148    83 ronden
2. J. Bianchi Force India 1.18.175
+0.027
   56 ronden
3. S. Vettel Red Bull 1.18.565
+0.417
   96 ronden
4. E. Gutiérrez Sauber 1.18.669
+0.521
 142 ronden
5. J-E. Vergne Toro Rosso 1.18.760
+0.612
   92 ronden
6. L. Hamilton Mercedes 1.18.905
+0.757
 145 ronden
7. S. Pérez McLaren 1.18.944
+0.796
   98 ronden
8. V. Bottas Williams 1.19.851
+1.703
   92 ronden
9. P. de la Rosa Ferrari 1.20.316
+2.168
   51 ronden
10. C. Pic Caterham 1.21.105
+2.957
 109 ronden
11. L. Razia Marussia 1.21.226
+3.078
   82 ronden
 12. P. di Resta Force India 1.23.435 +5.287    49 ronden