Sutton Images
Eelco den Boer
4 november 2016
Op een enkele uitzondering na noteert Williams bij elke race de snelste pitstop van de dag. Het record staat op 1,89 seconden. Maar daar moet nog wat vanaf kunnen, aldus hoofdengineer Rob Smedley.
Het belang van een goede pitstop is groot, daarom heeft Williams vanuit diverse afdelingen een werkgroep opgericht om de pitstops te analyseren. “Het is een mix van verschillende ingrediënten”, vertelt Rob Smedley. “Van de auto en het gereedschap tot en met het personeel. En dat is inclusief de coureurs, want die spelen een cruciale rol in het verloop van een soepele stop. Zo moeten ze op precies de juiste plekken stoppen.”
Ook de stappen en handelingen van alle andere teamleden zijn tot in detail uitgewerkt. Als de choreografie van een balletvoorstelling, of een militaire operatie. Er is absoluut geen ruimte voor improvisatie. Daar komt uiteraard veel oefening bij kijken. Zowel tijdens een raceweekend als tussen de races door worden zo’n zestig oefenstops gedaan. Williams is waakzaam dat de monteurs niet overtraind taken. “Het is fysiek zwaar werk”, stelt Smedley. Daarbij doelt hij niet alleen op de pitstops zelf, maar ook alle overige werkzaamheden en de vele reisuren van de monteurs. “Daarom hebben we ook genoeg reserves paraat staan”, zegt hij. “Net als bij een voetbalteam moeten zij op elk moment kunnen invallen als het nodig is. Er kan altijd iemand ziek worden of geblesseerd raken. Zij trainen net zo hard.” Smedley denkt dat er nog steeds winst valt te behalen. “Als alle elementen perfect worden uitgevoerd, moet 1,6 seconden mogelijk zijn. En met nog een paar verbeteringen aan het materiaal is 1,5 seconde niet onrealistisch. Een paar tienden sneller in de pits kan ons een positie opleveren op de baan. Dat maakt het harde werk de moeite waard.”
Daarnaast stelt hij dat het succes in de pitstraat verder doorwerkt. “Het motiveert de rest van het bedrijf. Het is een uitstekend voorbeeld van hoe teamwork tot betere resultaten kan leiden. Daar kunnen andere afdelingen ook profijt van hebben.”
Lees het uitgebreide verhaal over de pitstops van Williams in de nieuwste editie van Formule 1. Met daarin ook een uitgebreide terugblik op de Grand Prix van Mexico, inclusief een analyse van de manier waarop de wedstrijdleiding de aangescherpte regels toepast en commentaren daarop. Verder onder meer een interview met Nico Rosberg en een achtergrondverhaal over autosportland Brazilië. Editie 16 ligt nu in de winkel. Maar je kunt ‘m ook hier bestellen.
Ook de stappen en handelingen van alle andere teamleden zijn tot in detail uitgewerkt. Als de choreografie van een balletvoorstelling, of een militaire operatie. Er is absoluut geen ruimte voor improvisatie. Daar komt uiteraard veel oefening bij kijken. Zowel tijdens een raceweekend als tussen de races door worden zo’n zestig oefenstops gedaan. Williams is waakzaam dat de monteurs niet overtraind taken. “Het is fysiek zwaar werk”, stelt Smedley. Daarbij doelt hij niet alleen op de pitstops zelf, maar ook alle overige werkzaamheden en de vele reisuren van de monteurs. “Daarom hebben we ook genoeg reserves paraat staan”, zegt hij. “Net als bij een voetbalteam moeten zij op elk moment kunnen invallen als het nodig is. Er kan altijd iemand ziek worden of geblesseerd raken. Zij trainen net zo hard.” Smedley denkt dat er nog steeds winst valt te behalen. “Als alle elementen perfect worden uitgevoerd, moet 1,6 seconden mogelijk zijn. En met nog een paar verbeteringen aan het materiaal is 1,5 seconde niet onrealistisch. Een paar tienden sneller in de pits kan ons een positie opleveren op de baan. Dat maakt het harde werk de moeite waard.”
Daarnaast stelt hij dat het succes in de pitstraat verder doorwerkt. “Het motiveert de rest van het bedrijf. Het is een uitstekend voorbeeld van hoe teamwork tot betere resultaten kan leiden. Daar kunnen andere afdelingen ook profijt van hebben.”
Lees het uitgebreide verhaal over de pitstops van Williams in de nieuwste editie van Formule 1. Met daarin ook een uitgebreide terugblik op de Grand Prix van Mexico, inclusief een analyse van de manier waarop de wedstrijdleiding de aangescherpte regels toepast en commentaren daarop. Verder onder meer een interview met Nico Rosberg en een achtergrondverhaal over autosportland Brazilië. Editie 16 ligt nu in de winkel. Maar je kunt ‘m ook hier bestellen.
Gerelateerd nieuws
Het Jaar van Carlos Sainz: door Ferrari aan de kant geschoven voor Hamilton
22 december 2024 18:10 - Het Jaar van
Het jaar van Alex Albon: brokkenpiloot veroorzaakt weer schade bij Williams
21 december 2024 15:00 - Het Jaar van
Sainz openhartig over Ferrari-exit: ‘Ik was er 99% zeker van dat ik bij Ferrari zou blijven’
18 december 2024 13:00 - Nieuws
Franco Colapinto blikt terug op eerste Formule 1-seizoen: ‘Had wat fouten kunnen vermijden’
16 december 2024 08:00 - Nieuws