Dé beslissende seizoensafsluiter, waar velen na de race in China op hoopten, zal de Grand Prix van Brazilië naar verwachting niet worden. Daar waar Michael Schumacher en Fernando Alonso met een gelijk puntenaantal de Grand Prix van Japan tegemoet gingen, kan Alonso met een riante voorsprong naar Brazilië. Wordt het toch nog spannend in de laatste race van het jaar?
 
Eventjes waren zijn schouders gebogen toen hij uit zijn rokende Ferrari stapte. Maar uiteindelijk verliet Michael Schumacher met opgeheven hoofd het circuit van Suzuka in Japan. Natuurlijk was hij teleurgesteld, maar hij en zijn team hadden er naar eigen zeggen alles gedaan om de race proberen te winnen. ,,Dit is racen. Je wint samen en je verliest samen”, aldus de zevenvoudig wereldkampioen. Hij is ook duidelijk over zijn ambities voor de laatse race van het jaar en de laatste in zijn Formule 1-carrière: ,,De eerste prioriteit heeft nu het constructeurskampioenschap. Het WK kan ik vergeten.”

Duidelijke woorden van Schumacher. Zijn reactie is begrijpelijk. Wil hij nog wereldkampioen worden, moet hij de race winnen en moet rivaal Alonso buiten de punten de eindigen. Die kans wordt niet echt groot geschat. ‘In the pocket’, zou Alonso moeten denken, maar de Spanjaard wil zich nog lang niet rijk rekenen. Ook al ligt de wereldtitel binnen handbereik en komt Schumacher als de ‘underdog’ naar Brazilië, er kan van alles gebeuren in een race, weet ook Alonso. ,,Voor je het weet spin je, krijg je een ongeluk of stopt je auto er mee. We mogen niet verslappen en moeten er volledig geconcentreerd voor zorgen dat we de titel in de wacht slepen.”, zegt de titelverdediger.

Gezien de huidige situatie in het wereldkampioenschap, zijn de afgelopen dagen meer dan eens herinneringen opgehaald aan beslissende races in het wereldkampioenschap met in de hoofdrol Michael Schumacher. De race op het stratencircuit van het Australische Adelaide in 1994, waar Damon Hill na de inmiddels beruchte botsing met Schumacher het kampioenschap verliest van zijn Duitse rivaal. De Grand Prix van Jerez in 1997 waar Schumacher in een ultieme poging Jacques Villeneuve voor hem te houden zichzelf elimineert en Villeneuve kampioen wordt. Het is ons meer dan eens ingewreven. Want zal Schumacher iets uit de oude trucendoos halen om alsnog het wereldkampioenschap naar zich toe te trekken?

Nee, zegt Ferrari. Nee zegt Renault-teambaas Flavio Briatore en nee zegt ook Formule 1-baas Bernie Ecclestone. Allen zijn het erover eens: het wereldkampioenschap moet op eerlijke wijze uitgevochten worden en dat is wat men volgens Renault en Ferrari ook kan verwachten in Brazilië.

Hoe dan ook, het gespeculeer en geanalyseer over de laatste race van het jaar heeft in ieder geval de spanning in het kampioenschap gehouden. Want nu al voor honderd procent de titel toeschuiven aan Fernando Alonso durft bijna niemand.

Spannend is het ook in het middenveld. De top vier staat min of meer vast, met als uitzondering dat zowel Ferrari als Renault nog kans maken op de contructeurstitel. Maar dat McLaren-Mercedes en Honda respectievelijk derde en vierde worden is definitief. De strijd om plaats vijf is echter nog volop bezig. Momenteel wordt die plaats ingenomen door BMW Sauber met 36 punten, maar Toyota volgt op de voet met slechts één punt achterstand. Toyota scoorde bij de Grand Prix van Japan vijf punten, BMW Sauber één, maar gedurende het seizoen gingen beide teams constant gelijk op. Alles ligt dus open in Brazilië.

Ook Red Bull Racing en Williams zijn nog in een gevecht verwikkeld. De teams strijden om de zevende plaats in het constructeurskampioenschap. Red Bull leidt momenteel de dans met vijf punten voorsprong. Teambaas Christian Horner liet eerder weten dat zijn team al volop bezig is met de RB3 en de ontwikkelingen van de huidige auto al een tijdje stil liggen. Toch gelooft Horner dat het Red Bull zal lukken om de zevende plaats te behouden. Williams kiest de aanval en komt voor Mark Webber met een motor naar Brazilië die records zou moeten breken. Dat is tenminste de verwachting bij motorenbouwer Cosworth, die beweert dat de motor de gehele race 20.000 toeren per minuut kan draaien. Of het ook het gewenste resultaat bij het door pech gevelde Williams zal opleveren, is afwachten.

Bij Red Bull zijn ze niet de enigen die al met hun hoofd in 2007 zitten. Ook Christijan Albers en het kersverse Nederlandse Formule 1-team Spyker kijken reikhalzend uit naar volgend jaar. Mike Gascoyne komt het team versterken en daarnaast krijgt Spyker de beschikking over Ferrari-motoren. Toch wil Albers zijn team blijven pushen om ook nog alles te geven in Brazilië, zo is te lezen in zijn column op deze site.

Spannend of niet, de Grand Prix van Brazilië gaat sowieso de geschiedenisboeken in. En wel als de laatste race uit de Formule 1-carrière van Michael Schumacher. Zijn records zijn bijna ontelbaar, de meningen over hem sterk verdeeld, maar 22 oktober 2006 wordt hoe dan ook het einde van een tijdperk.

LP