Steeds meer steun voor inperken ’technische’ gridstraffen
Sutton Images
Chantal Boezaard
11 juli 2017
Oud Formule 1-coureur Mark Webber opperde na de Grand Prix van Bakoe dat het tijd wordt de gridstraffen voor technische pech af te schaffen. Volgens de Australiër is het nergens voor nodig dat de coureurs gestraft worden voor iets waar zij niets aan kunnen doen. Dit voorstel krijgt inmiddels steeds meer steun binnen de Formule 1.
De FIA deelt gridstraffen uit wanneer een team meer dan het maximaal toegestane aantal onderdelen van de motor of de versnellingsbak van een bolide vervangt. Afgelopen weekend ontving Lewis Hamilton nog vijf plaatsen straf, omdat zijn versnellingsbak een race te vroeg gewisseld moest worden.
Fernando Alonso is het met Webber eens dat het niet juist is coureurs hiervoor te bestraffen, meldt F1Today. “Het zou eerlijker de teams hiervoor te straffen. Misschien iets van een puntenaftrek systeem. Wanneer coureurs een fout maken en een incident veroorzaken, gaat het om een rijdersfout en is het logisch dat de coureur zelf daar de prijs voor betaalt. Maar bij technische mankementen ligt de schuld bij het team.”
“Waarom moet je als coureur ook boeten voor het feit dat het team of de motorleverancier een fout maakt? Dat is oneerlijk, maar dat is het al drie jaar”, verzucht de McLaren-coureur. “Het is een lastig onderwerp, maar we zien wel wat de toekomst brengt. Het wordt sowieso minder dramatisch dan het bij ons de afgelopen drie jaar was”, doelt Alonso op alle problemen met McLarens Honda-motoren. “Toen ze de regels opstelden, had niemand voorzien dat sommige deelnemers twaalf of dertien motoren zouden verbruiken, zoals wij. Dat stond niet in het script.”
Ook Mercedes-teambaas Toto Wolff snapt de klacht van de coureurs wel. “Straffen hebben überhaupt een te grote invloed op het verloop van het kampioenschap. Ik wil dat de snelste coureur de race kan winnen, dus ik geloof dat we rijders niet zwaar moeten bestraffen voor technische mankementen. Aan de andere kant moeten we wel iets doen. Zonder straffen zou het uit de hand lopen en gaat iedereen weer elk weekend de versnellingsbak en motoren verwisselen. Ik hoop dat Ross Brawn, iemand met veel ervaring in de Formule 1, als nieuwe sportief directeur van de sport met een passende oplossing op de proppen komt.”