Steiner neemt geen risico: ‘We gaan alleen voor ervaren coureurs voor 2020’
Laurens Stade
21 augustus 2019
Günther Steiner zegt dat Haas voor volgend jaar niet zal kijken naar rookies als mogelijke coureurs. De teambaas van de Amerikaanse renstal zegt dat het team met de problemen van dit seizoen behoefte heeft aan ervaren coureurs, en wil hoe dan ook niet negende eindigen bij de constructeurs.
Haas heeft een dramatische seizoenstart achter de rug waarin het veel uitvalbeurten en nul-scores kent. Het team staat momenteel slechts negende in het constructeurskampioenschap, terwijl het normaliter verder vooraan te vinden is. Incidenten tussen Romain Grosjean en Kevin Magnussen helpen niet, naast de problemen met de Pirelli-banden en het chassis. De toekomst van de huidige coureurs is nog onzeker, maar Steiner verklapt dat Haas niet zal kiezen voor een rookie als mogelijke vervanging.
Lees ook: Steiner: ‘Genoeg coureurs hebben interesse in Haas-zitje’
”Dit soort beslissingen zijn echt heel moeilijk”, aldus Steiner tegen Formula1.com. ”Het is een mogelijkheid, maar het gaat gepaard met een groot risico. Als team kunnen we het wel, maar willen we het wel? Ik denk dat als we dit jaar een rookie of zelfs twee rookies hadden, dat we wanhopig de weg kwijt waren geweest. Je weet niet hoe het dan met de banden zit en dan gaat een rookie daar niet bij helpen.”
‘Geen belofte aan Pietro’
Een van de rookies die in beeld is bij Haas, is Ferrari Driver Academy-coureur Pietro Fittipaldi. De Braziliaan, kleinzoon van tweevoudig wereldkampioen Emerson Fittipaldi, is de huidige testcoureur voor het team. Hij heeft dit seizoen echter nog geen tijd gekregen op de baan in een vrije training. Lees ook: Zomerrapport – Haas: Stap achteruit in plaats van sprong naar voren ”Voor ons is het heel lastig, anders zouden we dat zeker voor hem doen”, zegt Steiner daarover. ”We hebben beide coureurs hard nodig om de auto zo goed mogelijk te testen. Ons doel is nog steeds om niet als negende te eindigen bij de constructeurs, we moeten echt beter doen, dus ik kan geen belofte doen aan Pietro”, aldus de teambaas. Veel jong talent, weinig superlicenties
Tevens beschikt de 23-jarige Fittipaldi nog niet over de benodigde superlicentie. Een deelname aan een vrije training zou hem punten kunnen opleveren in de jacht op deze superlicentie, maar het is nog niet zeker of Haas hem die kans dit jaar al wil geven met alle problemen. Lees ook: Steiner waarschuwt: ‘Vier goede races betekent niet dat alle problemen zijn opgelost’ ”Dat is het probleem met alle jonge coureurs die we nu hebben. Er zijn er niet veel met een superlicentie op zak, en het is niet gemakkelijk om er aan een te komen. Er is nu een superlicentie waarbij een team punten kan krijgen door een testcoureur in de eerste vrije training te laten rijden. Fittipaldi mist nog maar vier punten, dus we gaan kijken wat we voor hem kunnen betekenen”, aldus Steiner.
Een van de rookies die in beeld is bij Haas, is Ferrari Driver Academy-coureur Pietro Fittipaldi. De Braziliaan, kleinzoon van tweevoudig wereldkampioen Emerson Fittipaldi, is de huidige testcoureur voor het team. Hij heeft dit seizoen echter nog geen tijd gekregen op de baan in een vrije training. Lees ook: Zomerrapport – Haas: Stap achteruit in plaats van sprong naar voren ”Voor ons is het heel lastig, anders zouden we dat zeker voor hem doen”, zegt Steiner daarover. ”We hebben beide coureurs hard nodig om de auto zo goed mogelijk te testen. Ons doel is nog steeds om niet als negende te eindigen bij de constructeurs, we moeten echt beter doen, dus ik kan geen belofte doen aan Pietro”, aldus de teambaas. Veel jong talent, weinig superlicenties
Tevens beschikt de 23-jarige Fittipaldi nog niet over de benodigde superlicentie. Een deelname aan een vrije training zou hem punten kunnen opleveren in de jacht op deze superlicentie, maar het is nog niet zeker of Haas hem die kans dit jaar al wil geven met alle problemen. Lees ook: Steiner waarschuwt: ‘Vier goede races betekent niet dat alle problemen zijn opgelost’ ”Dat is het probleem met alle jonge coureurs die we nu hebben. Er zijn er niet veel met een superlicentie op zak, en het is niet gemakkelijk om er aan een te komen. Er is nu een superlicentie waarbij een team punten kan krijgen door een testcoureur in de eerste vrije training te laten rijden. Fittipaldi mist nog maar vier punten, dus we gaan kijken wat we voor hem kunnen betekenen”, aldus Steiner.