Met een vijfde en een vierde plaats op het circuit van Donington heeft Yelmer Buurman furore gemaakt in de World Series by Renault. De coureur uit Ubbergen reed voor de tweede keer dit seizoen mee als gastrijder en deed meteen van zich spreken.Natuurlijk was het omschakelen voor Buurman. In de World Series FR 3.5 wordt met een heel andere auto gereden dan in de Formule 3 Euro Series. Het aantal pk’s is met 425 bijna twee keer zo hoog en ook de sequentieel schakelende versnellingsbak met handbediende koppeling is echt ‘state of the art’. Het is duidelijk dat je daar de nodige ervaring mee moet hebben, wil je kunnen scoren. Maar Buurman is altijd goed geweest met auto’s met veel motorvermogen en in Donington was dat niet anders.

Het Fortec Motorsport team, waarvoor hij uitkwam, had een perfect afgestelde auto voor hem neergezet, wat al meteen in de vrije trainingen op de glooiende baan tot uiting kwam. Hij kwalificeerde zich als zevende.

Bij de start van de eerste race kwam Buurman niet zo goed van de plaats, onwennig als hij was met de handbediende koppeling. Vanaf de elfde plaats wist hij zich weer op te werken, ook al omdat hij pas laat voor de verplichte bandenwissel werd binnengehaald. Op dat moment zaten er nog maar weinig coureurs voor hem op de baan, waardoor hij een aantal supersnelle ronden op de klokken zette. Het resulteerde uiteindelijk in een vijfde plaats. ,,En dat ondanks de enorme onderstuur waar de auto na de bandenwissel mee kampte. Daardoor kon ik niet echt meer pushen,” verklaarde Buurman.

Zijn vijfde plaats betekende vanwege de gebruikelijke omgekeerde startopstelling dat hij als zesde op de startgrid van de tweede race stond. Weer kwam hij niet optimaal van de plek, dit keer resulterend in één plaats verlies. Buurman worstelde met een kromme wielophanging, desondanks haalde hij nog twee concurrenten in. ,,Je neemt hier op Donington vaak een paar randstenen mee. Omdat ik heel dicht achter een andere coureur zat, had ik niet genoeg neerwaartse druk, waardoor ik wat wijd de tweede bocht uitkwam."

,,Toen ik daar over de kerbstones gleed raakte mijn wielophanging verbogen, waardoor mijn auto nog maar moeilijk te besturen was. Desondanks kon ik het tempo van de kop goed bijhouden. Je mag dus gerust stellen dat er onder normale omstandigheden nog meer ingezeten had. Waarschijnlijk zelfs een podiumplaats. Toch ben ik hier heel erg blij mee”, aldus Buurman.

LV