Volgens drievoudig wereldkampioen Sir Jackie Stewart getuigt de nasleep van de laatste race in 2012 van slecht management van de FIA. Er moeten consequenties komen, zegt hij tegen het Britse City A.M.

“De hele wereld is het kampioenschap van de nieuwe kampioen al aan het vieren als de FIA pas op woensdag uitsluitsel geeft over de situatie met de vermeende gele vlag”, zegt Stewart. “Wat het ook was, waarom duurt dat tot woensdag of vrijdag? Het is een bewijs van slecht management.”

Een woordvoerder van de FIA verdedigt zich. “Het kan geen slecht management zijn als er geen zaak is om een antwoord op te geven. Er was geen incident, daarom werd er geen werk van gemaakt door de stewards.”

Maar ook over de huidige gang van zaken bij de stewards is Stewart niet te spreken. Tegenwoordig wisselen drie oud-coureurs elkaar elke race af als verantwoordelijke stewards. “Waarom moeten er vier(Stewart bedoelt drie, red.) verschillende stewards bij elke race zijn? Waarom is er niet één professional? Stuur één professional die elke race consistente beslissingen maakt en de baas is.”

Voordat het huidige beleid rond de stewards van kracht was, was het systeem dat Stewart noemt al van toepassing. Tony Scott Andrews was de man die tot 2008 de beslissingen nam over eventuele straffen tijdens een GP-weekend. Daarna trad hij af nadat de roep om expertise van oud-coureurs gewenst was.

Ook FIA-president Jean Todt ontkomt niet aan kritiek van de Schot. Todt en voormalig FIA-president Max Mosley besloten vanaf 2009 oud-coureurs de beslissingen te laten nemen in de ‘steward room’. Stewart: “Ik ben verrast dat Todt stil bleef na de laatste race. Ik had ook wel een verklaring van hem verwacht. Maar het zal ongetwijfeld met een reden zijn geweest dat hij niet heeft gereageerd”, doelt Stewart op het Ferrari-verleden van Todt.