Volgens voormalig Minardi-teambaas Paul Stoddart is de dreiging van de autofabrikanten om een eigen kampioenschap te starten nog steeds niet van de baan. Dit ondanks het feit dat de fabrikanten steun lijken te verliezen.


De Grand Prix Manufacturers Association (GPMA), waarin de autofabrikanten binnen de Formule 1 verbonden zijn, verloren een tijdje geleden de steun van Williams. Dat team besloot de Concorde Overeenkomst en daarmee de Formule 1 na 2007 te steunen. Nu lijken ook Toyota en Honda langzaam maar zeker terug te krabbelen.

Toch is het nog te vroeg om te zeggen dat Bernie Ecclestone en FIA-voorzitter Max Mosley de strijd hebben gewonnen, meent Stoddart in een interview met BBC Radio Five Live. ,,We hopen allemaal dat we in 2008 een verenigde Formule 1 hebben, maar we kunnen dit hoofdstuk nog niet sluiten”, aldus Stoddart. ,,Het ziet er zeker veelbelovend uit, nu Williams getekend heeft voor de Bernie/Max deal, maar je kunt niet uitsluiten dat er opschudding in het verschiet ligt.”

De Australiër zet daarnaast ook vraagtekens bij de toekomst van Renault. Hij denkt dat met het vertrek van Alonso naar McLaren-Mercedes, de Franse renstal een teken heeft gegeven niet lang meer in de Formule 1 te blijven. ,,Wat zijn de plannen van Renault vanaf 2007”, vroeg Stoddart zich openlijk af. ,,Veel mensen hebben voorspeld dat Renault er na 2006 of 2007 mee stopt en de transfer van Alonso laat zien dat ze bereid waren hem te laten gaan. Dat zal heus niet gebeurd zijn zonder dat daar van tevoren goed over nagedacht was.”

LP