Stroeve start voor Verstappen
Sutton Images
Jan van der Burgt
17 juni 2016
De eerste kennismaking met het Baku City Circuit is voor Max Verstappen moeizaam verlopen. Een olielek hield de Nederlander in de eerste vrije training lange tijd aan de kant.
Red Bull had snel in de gaten wat er mis was met de auto van Verstappen, maar slaagde er niet in Verstappen tijdens die eerste vrije training weer naar buiten te sturen. Zodoende stond Verstappen voor de taak om in de middag zo veel mogelijk verloren tijd goed te maken.
“Omdat ik ’s ochtends zo weinig heb kunnen rijden, moest ik ’s middags nog in mijn ritme zien te komen”, meldt Verstappen op zijn eigen website. “Daarna kon ik pas pushen en de auto afstellen. Gelukkig heb ik in de middag alsnog flink wat ronden kunnen rijden. Al met al was het geen beste start van het weekend, maar ik vertrouw er op dat het morgen beter gaat.”
De nummer zestien en zeven uit respectievelijk de eerste en tweede vrije training geeft aan dat hij genoten heeft van de eerste kennismaking met de hagelnieuwe baan in Azerbeidzjan: “Ik vind het een leuk circuit en ik heb genoten van de eerste ronden. Het asfalt is nog behoorlijk glad en het aanremmen voor de bochten is na dergelijke lange rechten stukken behoorlijk spectaculair.”
“Die lange rechten stukken en langzame bochten zorgen er tegelijkertijd voor dat je compromissen moet sluiten voor wat betreft de afstelling van de auto. We verliezen veel tijd op de rechte stukken, maar dat wisten we van tevoren. Onze rondetijden zijn dan ook nog niet geweldig, maar ik denk dat we de auto in de avonduren nog kunnen verbeteren.”
Ricciardo
De start van teamgenoot Daniel Ricciardo mag al net zo stroef worden genoemd, al lag er bij de Australiër een eigen fout aan ten grondslag. Hij zette in de eerste vrije training zijn Red Bull in de muur en beschadigde daarbij de rechterachterkant flink. Het is niet dat ik te laat remde voor de bocht, ik liet de rem juist te vroeg los”, legt Ricciardo uit. “Ik nam te veel snelheid mee de bocht in, waardoor de achterkant uitbrak en ik in de muur belandde. Het team heft vervolgens keihard gewerkt om de auto startklaar te maken voor VT2 en met succes. Daar ben ik het team zeer erkentelijk voor.” In de tweede vrije training stuurde de drievoudig Grand Prix-winnaar zijn Red Bull naar de tiende tijd. Ricciardo geeft aan dat het team nog zoekt naar grip: “Zoals zo vaak het geval is met nieuwe circuits, is het bepaald niet gemakkelijk om de banden op gang te krijgen. Als ons dat lukt, zullen de rondetijden ook beter worden.”
De start van teamgenoot Daniel Ricciardo mag al net zo stroef worden genoemd, al lag er bij de Australiër een eigen fout aan ten grondslag. Hij zette in de eerste vrije training zijn Red Bull in de muur en beschadigde daarbij de rechterachterkant flink. Het is niet dat ik te laat remde voor de bocht, ik liet de rem juist te vroeg los”, legt Ricciardo uit. “Ik nam te veel snelheid mee de bocht in, waardoor de achterkant uitbrak en ik in de muur belandde. Het team heft vervolgens keihard gewerkt om de auto startklaar te maken voor VT2 en met succes. Daar ben ik het team zeer erkentelijk voor.” In de tweede vrije training stuurde de drievoudig Grand Prix-winnaar zijn Red Bull naar de tiende tijd. Ricciardo geeft aan dat het team nog zoekt naar grip: “Zoals zo vaak het geval is met nieuwe circuits, is het bepaald niet gemakkelijk om de banden op gang te krijgen. Als ons dat lukt, zullen de rondetijden ook beter worden.”
Gerelateerd nieuws
Het Jaar van Max Verstappen: waarin hij boven zijn materiaal uitsteeg
28 december 2024 15:00 - Het Jaar van
Verstappen legt uit: ‘Je kunt niet met een Sauber het wereldkampioenschap winnen’
28 december 2024 08:00 - Nieuws
Hoe Alonso net naast een Red Bull-stoeltje greep: ‘Kozen voor Vettel’
27 december 2024 15:30 - Nieuws
Verstappen onthult wat er vlak voor de GP São Paulo door hem heen ging
27 december 2024 10:00 - Nieuws