Super Aguri frustreert Monteiro
Na zijn crash in Imola liet Christijan Albers weten dat de Super Aguri-coureurs wat hem betreft wel erg veel risico’s nemen in de openingsfase van de race. Na een aanvaring met Franck Montagny sluit teamgenoot Tiago Monteiro zich hierbij aan.
De Portugese coureur kon zijn ambities in Barcelona snel weer opbergen toen hij werd aangetikt door de Fransman, rijdend in de Super Aguri-bolide. Dat leidde tot een lekke band, waarna hij spinde. Debet aan de problemen met de coureurs van het Japanse team zijn de tegenvallende starts van MF1 Racing. Waardoor Albers en Monteiro telkens achter de Super Aguri’s vast komen te zitten, die het op hun beurt niet schuwen risico’s te nemen.
Na de race in Barcelona heeft MF1 Racing de zaak aangekaart bij de stewards, ook Albers’ crash in Imola in ogenschouw nemend. Maar de officials besloten geen actie te ondernemen. Later stuurde Monteiro Montagny een sms-bericht, waarin hij uitlegde dat het niks persoonlijks was.
,,De Super Aguri’s zaten na de start weer voor ons, dat overkomt ons wel vaker. Gelukkig slaagde ik erin Takuma Sato snel voorbij te steken. Daarna wilde ik langs Montagny, wat buitenom leek te lukken. Hij gaf me weinig ruimte en prikte mijn achterband lek. Daardoor spinde ik en verloor ik akelig veel tijd”, vertelt hij Formule 1 RaceReport-redacteur Adam Cooper.
Een situatie waarmee de Portugees behoorlijk mee in z’n maag zit. ,,Opnieuw nemen de Super Aguri’s teveel risico. Dat is het niet waard, de race duurt veel langer dan alleen de eerste bocht. Franck heeft veel meer ervaring dan Ide. Toch moet hij weten dat je de race niet wint in de eerste ronde.” Monteiro verloor zoveel tijd dat ook zijn strategie geruïneerd was. Meer dan de zestiende plek zat er niet in. Toch was de coureur na afloop best goed te spreken over de balans van de auto. ,,Je blijft pushen natuurlijk en de auto voelde echt erg goed aan. Jammer dat ik niet wat verder van voren zat. Altijd leuk om wat verder voor je teamgenoot te rijden uiteraard en ik zou graag wat dichter bij de Toro Rosso’s zitten.”
Dat doel moet hij dan maar verwezenlijken in de straten van Monaco. Dat is sowieso een race waar hij naar uitkijkt. De betrouwbaarheid van de M16 kan hem er daar mogelijk toe in staat stellen om een punt te scoren. ,,Het is onze beste kans van het seizoen, vooralsnog. En de coureurs kunnen hier zelf het verschil maken. Zolang je het geluk maar aan je zijde hebt”, weet de coureur met het betrouwbaarheidspercentage van 92 procent.
KVN