Daan de Geus
27 maart 2014
Zowel de nieuwe Sauber als coureur Adrian Sutil zijn op het moment te zwaar. Bij de Sauber kunnen er volgens Sutil nog wel wat pondjes vanaf, maar bij hemzelf niet, dus hij wil dat de FIA de gewichtslimiet verhoogt.
Sutil weegt, zo valt althans te lezen op de website van zijn team, 75 kilo bij een lengte van 183 centimeter, hetgeen volgens de Duitser het minimale is. “Ik kan echt niet nog meer kilo’s kwijtraken”, vertelt hij aan Autosport. “Dit is gewoon hoe ik ben. Ik ben vrij lang en daar hoort dit gewicht bij, daar valt verder niets aan te doen.”
Door zijn gewicht verliest Sutil naar zijn eigen inschatting echter een halve seconde per ronde ten opzichte van zijn tengere teamgenoot Esteban Gutíerrez, die rond de 61 kilo weegt en dus meer dan tien kilo minder ‘ballast’ meedraagt.
“Dat is niet eerlijk”, vindt Sutil, die al eerder gehoorde kritiek van vorig jaar echoot: “Het is duidelijk dat kleinere en lichtere coureurs dit jaar een groot voordeel hebben, wat groter is dan in voorgaande seizoenen, dus ik hoop dat de regels snel worden aangepast om de grotere jongens tegemoet te komen.”
Sauber
Dat Sutil als zwaardere coureur ook nog eens een te zware auto bestuurt, want dat is de Sauber C33 volgens zowel hem alsook de lichtere Gutiérrez, is extra ongelukkig, maar de Sauber kan in tegenstelling tot zijn bestuurder nog wel afgeslankt worden. “Daar is het team ook mee bezig”, meldt Sutil, die niet prijsgeeft hoeveel de C33 over de minimumlimiet van 691 kilo zit: “Maar we halen dat nummer in ieder geval niet.” De C33 snel laten afvallen aan de hand van een ‘crashdieet’ kan echter niet, weet Sutil. “Het moet stap-voor-stap gebeuren en gaat tijd kosten. Het produceren van lichtere onderdelen is bovendien prijzig, maar er ligt een plan om het gewicht geleidelijk terug te brengen.” Wat volgens Autosport één van de redenen – of misschien zelfs wel dé reden – is voor het overgewicht van de niet per se zwaarlijvig ogende, maar duidelijk wel van zware botten voorziene C33, is de Ferrari-krachtbron. Deze is volgens Autosport (en andere publicaties) zwaarder dan het voor een motor bepaalde minimumgewicht van 145 kilo, maar Sutil laat zich daar verder niet over uit.
Dat Sutil als zwaardere coureur ook nog eens een te zware auto bestuurt, want dat is de Sauber C33 volgens zowel hem alsook de lichtere Gutiérrez, is extra ongelukkig, maar de Sauber kan in tegenstelling tot zijn bestuurder nog wel afgeslankt worden. “Daar is het team ook mee bezig”, meldt Sutil, die niet prijsgeeft hoeveel de C33 over de minimumlimiet van 691 kilo zit: “Maar we halen dat nummer in ieder geval niet.” De C33 snel laten afvallen aan de hand van een ‘crashdieet’ kan echter niet, weet Sutil. “Het moet stap-voor-stap gebeuren en gaat tijd kosten. Het produceren van lichtere onderdelen is bovendien prijzig, maar er ligt een plan om het gewicht geleidelijk terug te brengen.” Wat volgens Autosport één van de redenen – of misschien zelfs wel dé reden – is voor het overgewicht van de niet per se zwaarlijvig ogende, maar duidelijk wel van zware botten voorziene C33, is de Ferrari-krachtbron. Deze is volgens Autosport (en andere publicaties) zwaarder dan het voor een motor bepaalde minimumgewicht van 145 kilo, maar Sutil laat zich daar verder niet over uit.
Gerelateerd nieuws
Sauber onthult ‘vlammende’ livery voor Grand Prix van Las Vegas
18 november 2024 12:00 - GP Las Vegas
Column Nelson Valkenburg: Sauber ligt in coma, alle energie is eruit
17 november 2024 07:00 - Nieuws