Sutil: ‘Regels over blauwe vlaggen moeten duidelijker’
Daan de Geus
12 juni 2013
Force India’s Adrian Sutil vindt dat de regels omtrent de blauwe vlag verduidelijkt moeten worden. Dit naar aanleiding van de – in zijn ogen onterechte – straf die hij in Canada kreeg voor het negeren van blauwe vlaggen.
De blauwe vlag dient tijdens de race om een coureur aan te geven dat er een snellere deelnemer achter hem zit die hem op een ronde komt zetten. Het is een goed gebruik om tijdig en beleefd plaats te maken op het moment dat er een blauwe vlag getoond wordt, maar als dat niet gebeurt, zullen de marshalls met meerdere blauwe vlaggen gaan wapperen, en dan móét je aan de kant.
Sutil negeerde deze zogenaamde ‘dubbele blauwe vlaggen’ echter in Montréal en hield Lewis Hamilton en Fernando Alonso op, zo vond de wedstrijdleiding, en dus kreeg hij een drive through penalty opgelegd.
Sutil liep na de race al over de in zijn ogen onterechte straf te klagen, en geeft daar nu in gesprek met Sky Sports F1 een vervolg aan: “Ik wil dat wedstrijdleider Charlie Whiting ons duidelijk vertelt hoeveel tijd of bochten je hebt om iemand er langs te laten als je blauwe vlaggen getoond krijgt, want op het moment is dit niet duidelijk.”
“Charlie zegt normaal gesproken dat we zelf een manier moeten vinden om aan coureurs die op een ronde staan voorbij te gaan. Dat is dus ook waarom ik me in Canada gedroeg zoals ik deed toen ik op een ronde werd gezet, want er was geen duidelijke richtlijn voor me om me aan te houden.”
Vaag
Sutil vindt het hoog tijd dat hier verandering in komt en is van plan tijdens het volgende raceweekend, in Engeland, met Whiting over de situatie te spreken. “Ik ben een voorstander van duidelijke regels en ik vind het raar dat we aan de ene kant tienduizend regeltjes hebben in deze sport, maar ze waar het dit soort zaken aangaat zo vaag zijn.” Sutil hekelde de wedstrijdleiding na afloop van de race in Canada al om haar inconsequente manier van optreden en doet dat ook nu weer: “Het is teleurstellend dat ze niet consequent zijn in hun beslissingen”, zegt de Duitser, die denkt dat er twee verdere problemen zijn met betrekking tot blauwe vlaggen: “Als ze op TV zien dat de vlaggen genegeerd worden, wordt er opgetreden, maar anders niet.” Het andere probleem is, zo stelt Sutil, dat coureurs niet zozeer naar de vlaggen kijken, maar afgaan op de lichtjes die op hun stuur aangaan als er vlaggen worden getoond. “Het probleem daarmee is dat ze soms al twee of drie ronden van tevoren beginnen te blinken als er iemand achter je rijdt, ongeacht hoe snel of langzaam zo iemand op je inloopt.”
Sutil vindt het hoog tijd dat hier verandering in komt en is van plan tijdens het volgende raceweekend, in Engeland, met Whiting over de situatie te spreken. “Ik ben een voorstander van duidelijke regels en ik vind het raar dat we aan de ene kant tienduizend regeltjes hebben in deze sport, maar ze waar het dit soort zaken aangaat zo vaag zijn.” Sutil hekelde de wedstrijdleiding na afloop van de race in Canada al om haar inconsequente manier van optreden en doet dat ook nu weer: “Het is teleurstellend dat ze niet consequent zijn in hun beslissingen”, zegt de Duitser, die denkt dat er twee verdere problemen zijn met betrekking tot blauwe vlaggen: “Als ze op TV zien dat de vlaggen genegeerd worden, wordt er opgetreden, maar anders niet.” Het andere probleem is, zo stelt Sutil, dat coureurs niet zozeer naar de vlaggen kijken, maar afgaan op de lichtjes die op hun stuur aangaan als er vlaggen worden getoond. “Het probleem daarmee is dat ze soms al twee of drie ronden van tevoren beginnen te blinken als er iemand achter je rijdt, ongeacht hoe snel of langzaam zo iemand op je inloopt.”
Gerelateerd nieuws
Otmar Szafnauer moest salarissen uit eigen zak betalen: ‘Dat ging om miljoenen’
08 oktober 2024 14:00 - Nieuws
Over de roze Mercedes, natekenen en afkijken: Zo kopieer je een F1-auto
13 april 2020 10:28 - Nieuws
Michiel Mol over een F1-team runnen, een foeterende Flavio en poker met Lewis: ‘Dat was dan de Piranhaclub’
26 maart 2020 08:30 - Nieuws