Het is een frustrerende race voor Max Verstappen. Hij moet zich de hele race inhouden omdat de motortemperatuur anders te hoog oploopt en finisht als negende. “Anders had ik zeker voor de Force India’s kunnen eindigen.”

Verstappen ligt na de eerste ronde op de zesde plaats. “Ik had een hele goede start. Het kwam allemaal goed uit in het eerste rondje, daar was ik echt heel blij mee. Maar na zes rondjes moest ik al gaan sparen om de motor niet te oververhitten. Ik moest op elk recht stuk eerder van het gas. Het kostte een seconde per ronde. Je ziet de mensen voor je wegrijden en achter je gewoon het gat dichtremmen. Dat is heel frustrerend. We hebben al het nadeel van minder motorvermogen en dan kwam dit er nog eens bij. Echt zonde, want de auto lag goed en kon meer dan we hebben laten zien. Ik was vooral bezig met alles te managen, niet met racen. Alleen in de laatste ronde mocht ik volgas geven en ik had meteen de aansluiting met Pérez. Maar als ik dat twee ronden achter elkaar zou hebben gedaan, dan was de boel in de fik gevlogen!”

De koelingsproblemen worden veroorzaakt doordat het circuit in Mexico-City op meer dan twee kilometer hoogte ligt. “Zonder die problemen had ik absoluut voor de Force India’s kunnen eindigen. Nu was de negende plaats ook de plek waar we thuishoorden. We deden bijna alles perfect vandaag, voor zover dat binnen onze controle was. Ik maakte één foutje en toen ging Pérez me voorbij, maar anders was hem dat een ronde later ook wel gelukt. We verloren zoveel op het rechte stuk. De safetycar heeft niet geholpen, maar ik denk niet dat ik zonder hoger was geëindigd.”

Verstappen besluit positief: “We hebben het gat met Lotus in het constructeurs-WK verkleind. Eén puntje, maar toch!” Lotus heeft nu 71 punten en Toro Rosso 65. Verstappen blijft tiende bij de coureurs, met 47 punten. Grosjean heeft er 45 en Hülkenberg 44.

Sainz
Verstappens teamgenoot Carlos Sainz scoort in Mexico niet. De Spanjaard moest het doen met de dertiende plek. “Ondanks dat we de hele race door de motor en remmen moesten sparen, zat het tempo er aardig in door de tweestopsstrategie waarvoor we hadden gekozen. Toen de safetycar de baan op kwam, besloten we echter toch nog een derde stop te maken, maar daarna was het tempo om één of andere reden ineens weg. Ik verloor elke ronde veel tijd. Erg jammer, want daarvoor konden we nog vechten met de Force India’s.”