Aantal ronden: 516 Voor de nieuwe Mercedes W06 ging veel aandacht uit naar het verbeteren van de betrouwbaarheid. De auto, die op zondagochtend voor dag en dauw in de pitstraat werd gepresenteerd en nog geen half uur later de baan werd opgestuurd door Nico Rosberg, is een logische doorontwikkeling van zijn succesvolle voorganger. Met die betrouwbaarheid zat het ook wel goed, want Rosberg klokte op de eerste testdag het duizelingwekkende totaal van 157 ronden. Op de twee dagen dat Lewis Hamilton reed werd dat aantal niet gehaald, omdat de Brit kampte met een waterlek en op zin tweede testdag wat tijd verloor met een spin. Desondanks reed Mercedes meer ronden dan welk team ook. Toch was de fraaie W06 op geen enkele testdag het snelst. Uiteraard deed het team de rondetijden af als irrelevant, maar het valt niet te ontkennen dat Mercedes voorlopig sterkere tegenstand heeft dan vorig jaar. Hamilton toonde zich zelfs ronduit ontevreden over het weggedrag van de W06, al haastte hij zich te zeggen dat hij dat van elke nieuwe auto vindt tijdens de eerste kilometers. We hebben het even opgezocht: Hamilton is wel eens complimenteuzer geweest tijdens zijn eerste ronden na de winterstop. Red Bull
Aantal ronden: 166 Pas op het allerlaatste moment was de Red Bull RB11 gereed om in te vliegen naar Jerez, want pas op woensdag voor de eerste test werd het chassis aangeboden bij de FIA voor de verplichte crashtest. Op dat moment wisten ze bij Renault al dat er problemen op komst waren. Op de testbank waar de Franse krachtbron werd ontwikkeld, was een probleem aan het licht gekomen met een as die de waterpomp van een van de energieregeneratiesystemen aandrijft. Een nieuwe ontwerpen ging niet meer, en dus wist Red Bull al voor het testdebuut van de RB11 dat lange runs er waarschijnlijk niet in zouden zitten. Op zondagochtend kampte Daniel Ricciardo met een elektronisch remprobleem, ‘s middags ging er een alarmlichtje branden dat op een motorprobleem duidde. Nieuwe rekruut Daniil Kvyat maakte het zichzelf een dag later niet gemakkelijk door al vroeg op de dag zijn voorvleugel kapot te rijden. Helaas had het team geen reserve-exemplaar paraat en dus was de Rus de rest van de dag veroordeeld tot het rijden van installatierondjes zonder voorvleugel. In de rest van de week bleven motor- en elektronische problemen de kop opsteken. Op McLaren na reed Red Bull de minste ronden van alle teams. Williams
Aantal ronden: 278 De eerste kennismaking met de Williams FW37 in de pitstraat van Jerez was weinig meer dan een formaliteit, zo snel raffelde het team de presentatie van de auto af. Liever ging Williams er meteen mee aan de slag en de rest van de week hoorden we eigenlijk weinig meer van de renstal uit Grove. Geen nieuws is in dit geval waarschijnlijk goed nieuws, want Williams had in 2014 voor het eerst in jaren weer eens een goede auto van waaruit voor komend seizoen kan voortborduren. Aan de toptijden kwamen Felipe Massa en Valtteri Bottas niet, maar dat deerde niet. Technisch kopman Pat Symonds wilde niet veel kwijt over het testprogramma, dat in elk geval uit een aantal relatief lange runs bestond, en ook de coureurs hulden zich in stilzwijgen. Hoe goed de FW37 is, blijft dus nog even een raadsel. Ferrari
Aantal ronden: 349 De koppen in de Italiaanse sportkaternen lieten er geen twijfel over bestaan: Ferrari is terug! Met tweemaal de snelste dagtijd voor Sebastian Vettel en eenmaal Kimi Räikkönen bovenaan de tijdenlijst blies Ferrari weer wat hoop in de harten van de tifosi. Vooral de motorenafdeling van Ferrari heeft overuren gedraaid de afgelopen winter, nadat de Italiaanse krachtbron vorig seizoen de zwakke broeder van het veld was. Waar de Ferrari-coureurs tijdens de eerste test van 2014 nog driftend elke bocht uit kwamen, zag de SF15T er in Jerez een stuk koersvaster uit. Een gevolg van betere mechanische grip aan de achterkant van de auto, maar vooral van een sterk verbeterde vermogensafgifte van de zescilinder turbomotor. Volgens Kimi Räikkönen is het ‘een wereld van verschil’ met vorig jaar, terwijl ook Vettel zich tevreden toonde over zijn nieuwe gereedschap. Maar bij Ferrari weten ze ook dat de eerste test zelden maatgevend is voor het verloop van het seizoen. De nieuwe Ferrari is een solide platform om verder te ontwikkelen, meer valt er voorlopig nog niet te zeggen. Maar het optimisme dat heerst na de eerste test is daar een vruchtbare voedingsbodem voor, en dat is na de dorre jaren die de renstal heeft meegemaakt misschien wel de grootste opsteker. McLaren
Aantal ronden: 79 Een beetje bravoure is McLaren niet vreemd en het wekte dan ook geen verbazing dat het team in het geheel niet ongerust leek over de eerste test van de MP4-30. Engineer Matt Morris claimde zelfs dat de precieze cijfers over de prestaties van de nieuwe auto gewoon bekend zijn bij de simulatiedeskundigen. McLaren moet het alleen nog even op de baan laten zien. Daar kwam in Jerez weinig van terecht. Op de eerste twee dagen reed de McLaren-Honda twaalf rondjes, waarvan het merendeel outlaps waarbij het geluid verraadde dat de Honda-krachtbron bepaald niet goed liep. Pas op dinsdag, de derde testdag, verstomde het geknetter uit de achterkant van de McLaren om plaats te maken voor een gebruikelijker geluid, maar ook toen was het tempo nog ver te zoeken. Jenson Button bleef meer dan zes seconden verwijderd van de snelste tijd van de week. Problemen met de oliedruk, een haperende brandstofpomp en een keur aan elektronische problemen zorgden ervoor dat de extreem compacte MP4-30 nooit voluit kon gaan. Voor de volgende test meldt Honda dat het een verbeterde motor zal inzetten. Toro Rosso
Aantal ronden: 353 Een motorprobleem op zondag en een klein koelingsprobleem op maandag waren de voornaamste technische haperingen aan de nieuwe Toro Rosso SRT10. In het laatste geval ging het zelfs om een preventieve onderhoudsbeurt nadat Max Verstappen op zijn eerste testdag – teamgenoot Sainz nam de openingsdag voor zijn rekening – een waarschuwingslampje zag aanfloepen. “Daarom hebben we uit voorzorg wat dingen veranderd”, aldus de Nederlander. “Maar er was niets kapot.” Beide nieuwkomers kregen zodoende volop de gelegenheid om te oefenen met starts en pitstops, want Toro Rosso had zichzelf tot doel gesteld in Jerez louter te werken aan de betrouwbaarheid van de auto. Naar rondetijden werd nog niet gekeken, aangezien het team nog op pad was met een oude specificatie van de Renault-motor. Als geluk bij een ongeluk bleef het daardoor gevrijwaard van de problemen met de waterpomp die mede Renault-klant Red Bull wel troffen. Lotus
Aantal ronden: 190 Dat Lotus op de eerste testdag in Jerez afwezig was, beloofde niet veel goeds voor het team dat in de winter werd achtervolgd door wilde verhalen over geldgebrek. Maar Lotus hield zijn woord en deed vanaf maandagochtend gewoon mee met de rest, nadat de hagelnieuwe E23 ’s nachts op het circuit in elkaar was geschroefd. De overstap van Renault naar Mercedes leverde niet al te veel problemen op want Pastor Maldonado kon al op de eerste dag redelijk wat ronden rijden. De Venezolaan toonde zich erg enthousiast over de mooie nieuwe auto, en ook Romain Grosjean was zeer tevreden na afloop van de enige testdag die hij afwerkte. Wel vermeldden beiden coureurs erbij nog niet te zijn toegekomen aan serieus afstelwerk. Aangezien Lotus voorafgaand aan de test als een van de weinige teams zijn nieuwe auto niet eens een shakedown had kunnen geven, was het feit dat de E23 weinig betrouwbaarheidsproblemen kende al een overwinning op zich. Waartoe de auto in staat is zal pas in Barcelona blijken. Sauber
Aantal ronden: 382 Sauber was de verrassing van Jerez. Nu is dat bij een eerste test niet zo moeilijk: als iedereen nog bezig is de betrouwbaarheid op orde te krijgen, is het slechts een kwestie van weinig benzine erin, zachte bandjes eronder en karren met dat ding. Dat het Zwitserse team zichzelf na het dramatisch slechte afgelopen seizoen aan zijn eigen grafzerk omhoog trachtte te trekken wekte dan ook bij niemand verbazing. Maar er bleek toch wat meer te zitten achter de snelste dagtijd van Felipe Nasr en de drie tweede plaatsen die het team op de overige dagen bezette. Zo zette Ericsson zijn snelste rondje neer in de tweede van een elf ronden tellende run, waarbij hij dus toch een redelijke hoeveelheid brandstof aan boord had. Het team deed er verder het zwijgen toe. De coureurs beweerden niet helemaal voluit te zijn gegaan. Ericsson stelde dat het resultaat ‘enigszins’ geflatteerd was, maar ook langs de baan was te zien dat de Sauber goed op de weg lag. Tel daarbij op dat Ferrari een flinke stap vooruit heeft gezet, getuige de rondetijden van Vettel en Räikkönen, en het kan bijna niet anders zijn dan dat Ferrari’s klantenteam Sauber voor komend seizoen sterke troeven in handen heeft. Podiumplaatsen zullen voor de Zwitsers niet zijn weggelegd, maar er is voldoende reden om aan te nemen dat het puntloze seizoen 2014 kan worden vergeten. Force India
Aantal ronden: 0 Force India was de grote afwezige in Jerez. Het team koos ervoor langer door te blijven werken aan de nieuwe auto, maar het heeft er alle schijn dat het ook de volgende wintertest in Barcelona nog niet over de bolide van 2015 kan beschikken. Het team beweert echter stellig dat er geen sprake is van financiële problemen en dat het bij de openingsrace in Australië zeker van de partij is. Testtijden
Positie | Coureur | Team | Snelste tijd | Verschil | Dag | Band |
1 | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:20.841 | 4 | S | |
2 | Sebastian Vettel | Ferrari | 1:20.984 | 0.143 | 2 | M |
3 | Felipe Nasr | Sauber-Ferrari | 1:21.545 | 0.704 | 3 | S |
4 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:21.982 | 1.141 | 3 | M |
5 | Marcus Ericsson | Sauber-Ferrari | 1:22.019 | 1.178 | 4 | S |
6 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:22.172 | 1.331 | 4 | M |
7 | Felipe Massa | Williams-Mercedes | 1:22.276 | 1.435 | 3 | S |
8 | Valtteri Bottas | Williams-Mercedes | 1:22.319 | 1.478 | 2 | S |
9 | Max Verstappen | Toro Rosso-Renault | 1:22.553 | 1.712 | 4 | S |
10 | Pastor Maldonado | Lotus-Mercedes | 1:22.713 | 1.872 | 3 | S |
11 | Carlos Sainz Jr | Toro Rosso-Renault | 1:23.187 | 2.346 | 3 | S |
12 | Daniel Ricciardo | Red Bull-Renault | 1:23.338 | 2.497 | 1 | M |
13 | Romain Grosjean | Lotus-Mercedes | 1:23.802 | 2.961 | 4 | M |
14 | Daniil Kvyat | Red Bull-Renault | 1:23.975 | 3.134 | 4 | M |
15 | Jenson Button | McLaren-Honda | 1:27.660 | 6.819 | 4 | M |
16 | Fernando Alonso | McLaren-Honda | 1:35.553 | 14.712 | 3 | I |
Maandag 2 februari
Dinsdag 3 februari
Woensdag 4 februari