De tweede wintertest vond eind vorige week plaats op het Circuit de Barcelona-Catalunya, en op datzelfde circuit begint aanstaande donderdag alweer de laatste test voordat het seizoen begint. Eerst nog even wat zaken op een rijtje.

Mercedes

Aantal ronden: 446
Beste rondetijd: 1:24,321

Mercedes trok in Barcelona volledig zijn eigen plan, waardoor je bijna zou vergeten dat het team momenteel de absolute favoriet is. Terwijl de concurrentie vrijwel elke dag wel een kwalificatiesimulatie op zachte banden deed, bleef Mercedes vasthouden aan de medium Pirelli’s. In lange runs was de Mercedes ongeveer een halve seconde sneller dan de Ferrari en de Red Bull, zelfs als die op het snellere rubber geschoeid waren. Desondanks klaagden Nico Rosberg en Lewis Hamilton dat de hardere banden niet goed op temperatuur kwamen. Dit is geen tekortkoming van de Mercedes W06, maar het resultaat van de lage temperaturen die na de koude testweek in Jerez ook in Barcelona voor een vertekend beeld gaven. De weinige runs die het team op zachte en superzachte banden deed, gaven een vertekend beeld omdat die vaak met een grote hoeveelheid brandstof aan boord werden uitgevoerd, om zo een racesimulatie op de betreffende banden te doen. Verwacht wordt dat Mercedes pas in de laatste testweek alle trossen los gooit en Lewis Hamilton en Nico Rosberg een paar keer met een lichte auto en zachte banden naar buiten stuurt. Dat zou voor de concurrentie best eens een moedeloos makend resultaat kunnen hebben.

Wat ze zelf zeggen:

Nico Rosberg: “Het was behoorlijk verraderlijk, want het was koud en er stond een harde wind, die het weggedrag onvoorspelbaar maakte. Maar desondanks kan ik nu wel concluderen dat we een goede auto hebben. Hoe goed, dat is nog even afwachten.”

Red Bull

Aantal ronden: 418
Beste rondetijd: 1:24,574

Net als vorig jaar gaat de aandacht bij Red Bull vooral uit naar de Renault-motor. Die is nog niet zoals het team het graag zou willen hebben, al reed het team in Barcelona voor het eerst een paar racesimulaties. Met de betrouwbaarheid – in Jerez nog een groot probleem – zit het dus wel goed, maar teambaas Christian Horner zei openlijk dat het vermogen en de vermogensafgifte van de Renault nog niet optimaal zijn. Volgens Renault zelf heeft de motor echter nog steeds niet op vol vermogen gelopen. Dat staat gepland voor de laatste test. Dit is een opmerkelijke voorstelling van zaken, vooral in het licht van recente uitspraken van Renault-baas Cyril Abiteboul over de marktwaarde van Renaults huidige overeenkomst met Red Bull. Die zou volgens de Fransman amper rendabel zijn, wat Renault ertoe brengt een terugkeer als fabrieksteam te overwegen.

Hoe dan ook: de problemen met de waterpomp zijn verholpen, er deden zich geen grote nieuwe problemen voor en Daniel Ricciardo reed de vierde snelste tijd van de week.

Wat ze zelf zeggen:

Remi Taffin, Renault: “We zijn tevreden met de betrouwbaarheid, en de prestaties beginnen ook in de buurt te komen van de doelen die we onszelf gesteld hebben. De ERS presteert momenteel optimaal, maar we wachten nog op wat nieuwe onderdelen voor de turbo en de motor. Als die geïnstalleerd zijn kunnen we echt een oordeel vellen over onze positie.”

Williams

Aantal ronden: 407
Beste rondetijd: 1:24,672

Hoe goed is de Williams FW37? Die vraag drong zich in Jerez al op en in Barcelona was het opnieuw gissen naar het potentieel van de auto. De week begon niet al te best, aangezien testrijder Susie Wolff van de baan werd gereden door Sauber-coureur Felipe Nasr – of andersom, afhankelijk van welke lezing je hoort. (Overigens kunnen lezers van Formule 1 magazine deze week met eigen ogen zien hoe het ongeluk zich ontvouwde, aangezien we van een amateurfotograaf prachtige foto’s van het incident hebben ontvangen). Hoe dan ook kostte het Williams een paar uur reparatietijd, en de volgende dag werd het programma blijmoedig hervat. Alleen wist eigenlijk niemand wat voor programma dat was. Simulatieruns heeft Williams nog niet gedaan, dus daarvoor is het nog een paar dagen wachten. In de lange runs – vooral Wolff reed op donderdag tot aan haar crash bijna non-stop – lijkt de Williams in orde, maar het team houdt de kaken voorlopig stijf op elkaar als gevraagd wordt naar het potentieel van de auto. Dat het team op zaterdag een hele dag inruimde voor het oefenen van pitstops bewijst in elk geval dat het geen grote problemen heeft. 

Wat ze zelf zeggen:

Valtteri Bottas: We zijn nog niet helemaal waar we willen zijn, maar met nog vier testdagen voor de boeg denk ik dat we goed voorbereid zijn op de eerste Grand Prix. Het is moeilijk voorspellingen te doen, maar volgens mij staan we er redelijk goed voor.”

Ferrari

Aantal ronden: 345
Beste rondetijd: 1:24,584

Nadat Ferrari in Jerez op drie van de vier dagen de snelste tijd klokte, leek het in Barcelona allemaal wat minder te gaan. Kimi Räikkönen was op donderdag en vrijdag tweede, Sebastian Vettel stond op de laatste twee testdagen wat verder naar beneden. Maar Räikkönen reed zijn beste rondetijd wel op de hardste van de beschikbare banden, dus er zit nog meer in het vat. Zelf verklaarde Ferrari dat het nog geen racesimulatie gedaan heeft, maar de verschillende lange runs van Vettel wijzen op het tegendeel. De Duitser maakte op zaterdag trouwens wel een zeldzaam foutje toen hij in zijn outlap op koude banden van de baan spinde. Hij toonde zich vervolgens niet te groot om zijn monteurs te helpen het grind uit zijn auto te pulken.

Wat ze zelf zeggen:

Kimi Räikkönen: “Het lijkt erop dat de teamleiding er in is geslaagd de juiste mensen op de juiste plek neer te zetten. Ik weet niet wat het precies is, maar het lijkt wel alsof iedereen er veel meer plezier in heeft. Ikzelf in elk geval wel!” 

McLaren

Aantal ronden: 124
Beste rondetijd: 1:25,961

Al op de eerste dag kreeg McLaren een tegenslag te verwerken toen er een probleem optrad met de Honda-motor. Volgens de Japanners ging het om een pakking die niet goed tegen de druk bestand bleek. De rest van de dag kon McLaren daarom niet rijden en aangezien er pas op zaterdag een nieuwe pakking gebruikt kon worden moest het team op vrijdag een compromis sluiten en de Honda op halve kracht laten draaien. Maar de gemodificeerde pakking die op zaterdag  werd gebruikt bleek evenmin te werken, waardoor ook de zaterdag grotendeels verloren ging. Tot overmaat van ramp had Fernando Alonso op zondag een behoorlijk heftig ongeluk, waarover nog altijd de nodige geruchten de ronde doen. De Spanjaard is naar alle waarschijnlijkheid niet op tijd hersteld om aan de laatste test deel te nemen.

Wat ze zelf zeggen:

Eric Boullier: “Het was een zware week. We hebben veel problemen gehad met de motor en het ongeluk van Fernando was natuurlijk een heel vervelend eind van de week. Hopelijk gaat het in de laatste test beter.”

Force India

Aantal ronden: 304
Beste rondetijd: 1:24,702

Nadat Force India als enige team niet in Jerez aanwezig was, kwam het naar Barcelona met de auto van vorig jaar. Wat dat allemaal te betekenen had wilde niemand zeggen, wel verklaarde teammanager Bob Fernley dat er wat onderdelen voor de nieuwe auto nog niet afgeleverd waren. Mercedes-testrijder Pascal Wehrlein bestuurde de 2014-aForce India op de ochtend van de eerste testdag, naar verluidt als tegemoetkoming voor wat openstaande rekeningen, maar moest ’s middags terug naar zijn oude team omdat Lewis Hamilton te ziek was om verder te rijden. Op de derde dag kwam Wehrlein nogmaals voor Force India in actie. De twintigjarige Duitser ging, gezien zijn rondetijden, op geen van beide dagen voluit. Wat het team precies testte was onduidelijk, aangezien het ook nog geen 2015-specificatie Mercedes-motor tot zijn beschikking heeft. Volgens Sergio Pérez werden er evenwel nuttige lessen geleerd over de banden. 

Wat ze zelf zeggen:

Sergio Pérez: “Hopelijk is de nieuwe auto klaar voor de laatste test. Het hoeft geen groot probleem te zijn: als hij meteen goed is hebben we niet zo erg veel tijd verloren.” 

Toro Rosso

Aantal ronden: 411
Beste rondetijd: 1:24,739

Geen grote problemen bij Toro Rosso, dat in Barcelona de beschikking kreeg over de laatste specificatie Renault-motor nadat het team in Jerez nog met een ouder exemplaar testte. Op de derde testdag deed Max Verstappen een kwalificatiesimulatie op de supersoft-banden, waarmee hij de tweede tijd van de dag klokte. In deze fase van het testprogramma is dat volgens het team nog niets om de vlag voor uit te hangen, maar het was wel mooi om te zien dat Verstappen na de vele lange runs die hij al reed ook gewoon één rondje mocht knallen. Toen op dag drie na de zoveelste proefstart de koppeling in de soep draaide, wist het team ook meteen hoelang dat onderdeel meeging. Zijn teamgenoot Carlos Sainz spinde op zijn eerste dag van de baan, en had op zijn laatste dag een crash toen hij in bocht drie de bandenstapels indook.

Wat ze zelf zeggen:

Franz Tost: “Als ik alleen naar onszelf kijk dan ben ik tevreden, want Carlos en Max hebben heel veel kilometers gemaakt. Maar om eerlijk te zijn durf ik geen voorspellingen te doen over onze prestaties ten opzichte van de anderen, want daarvoor was het eigenlijk te koud.” 

Lotus

Aantal ronden: 361
Beste rondetijd: 1:24,067

Het is Lotus vergeven dat ze na het hopeloze seizoen van vorig jaar even de loftrompet staken op de momenten dat hun auto bovenaan de tijdenlijst stond. Romain Grosjean sloot de vierdaagse test als snelste af, en Pastor Maldonado klokte een dag eerder een rondetijd die uiteindelijk de derde snelste van de week zou blijken te zijn. Voorlopig is het team enorm in zijn sas met de Mercedes-motor, die nog geen enkel probleem gegeven heeft. Op de tweede dag liet het team de nieuwe testrijder Jolyon Palmer rijden, maar de Brit kwam niet toe aan een vliegende ronde op zachte banden. Grosjean en Maldonado dus wel, maar het team houdt vol dat hun rondetijden het resultaat zijn van een gepland programma en niet van zogeheten ‘glory runs’ om wat media-aandacht te krijgen. Beide coureurs claimen dat de auto stukken beter is dan de wispelturige E22 van vorig seizoen, maar verder liet het team weinig los. In hun persverklaringen werden op alle vier de dagen ‘banden en aerodynamica’ genoemd als onderdelen waarop het team zich had geconcentreerd.

Wat ze zelf zeggen:

Nick Chester, Technisch directeur: “Het is mooi om aan het eind van de dag bovenaan de tijdenlijst te staan, maar het zegt mij voorlopig nog niet zoveel. Dat we geen noemenswaardige technische problemen hebben gekend is veel belangrijker.”

Sauber

Aantal ronden: 318
Beste rondetijd: 1:24,956

Nadat het team in Jerez iedereen verbaasde met de ene na de andere snelle ronde, zat het Sauber in Barcelona nogal tegen. Felipe Nasr kwam in botsing met Williams-coureur Susie Wolff, wat hem aan het eind van de eerste dag een paar uur kostte. Op dag twee kampte Marcus Ericsson met een versnellingsbakprobleem, waardoor Sauber op de derde dag pas ronde de middag kon beginnen met rijden. Nadat Nasr op zondag het stuur weer had overgenomen, ontdekte het team een nieuw, niet nader gespecificeerd technisch probleem dat de Braziliaanse debutant in de garage hield. Zo kon Sauber niet echt voortborduren op de goede start die het team Jerez had gemaakt.

Wat ze zelf zeggen:

Giampaolo Dall’ara: “Het zat ons een beetje tegen. We hebben een keur aan technische problemen gehad die we tot nu toe nog niet hadden gezien, maar het is goed om ze uit de weg te helpen. Hopelijk kunnen we in de laatste test wat meer kilometers afleggen.”