Peter van Egmond
Eelco den Boer
23 februari 2019
De eerste testweek zit erop. Nog altijd is het te vroeg om al conclusies te trekken, maar dat Ferrari zijn zaken goed voor elkaar heeft, is duidelijk. Ook Red Bull kent een goede voorbereiding, terwijl Mercedes nog wat achter de hand lijkt te houden. De meeste teams hebben hun betrouwbaarheid op orde. Alleen Racing Point en Williams, dat de eerste 2,5 dag moest missen omdat de auto nog niet gereed was, blijven onder de 250 ronden. Een kort overzicht van de eerste bevindingen.
Mercedes (610 ronden afgelegd)
Coureur: snelste tijd (testdag, bandencompound)
Valtteri Bottas: 1:17.857 (dag 4, C5)
Lewis Hamilton: 1:17.977 (dag 4, C4) Het duurt lang voordat Mercedes snelle tijden noteert. Teambaas Toto Wolff noemt dat een kwestie van discipline. “Natuurlijk wil je snel gaan, maar we moeten ons richten op ons programma.” Lewis Hamilton sluit zich daarbij aan en benadrukt dat Ferrari wel vaker snel is aan het begin van het seizoen, maar Mercedes de laatste jaren kampioen werd. Toch laat Valtteri Bottas doorschemeren dat de nieuwe W10 wellicht nog niet helemaal de wonderauto is waarop werd gehoopt. Hij geeft toe dat Ferrari iets voor ligt, maar spreekt ook zijn vertrouwen in het team uit. “Onze motivatie groeit alleen maar.” Ferrari (598 ronden afgelegd) Charles Leclerc: 1:18.046 (dag 4, C3)
Sebastian Vettel: 1:18.161 (dag 1, C3) Ferrari schiet uit de startblokken. Zo mat als de auto is gespoten, zo glansrijk presteert hij op de baan. Vanaf de eerste dag is de SF90 niet alleen snel, maar ook betrouwbaar. Sebastian Vettel en Charles Leclerc leggen er dagelijks moeiteloos meer dan 100 ronden mee af. De nieuwe teambaas Mattia Binotto had zich geen betere voorbereiding kunnen wensen. Nu moet hij zich echter pas echt gaan bewijzen, kan Ferrari de ogenschijnlijke voorsprong vasthouden en meegaan in de ontwikkelingswedloop met Mercedes? Red Bull (475 ronden afgelegd) Pierre Gasly: 1:18.780 (dag 4, C3)
Max Verstappen: 1:18.787 (dag 3, C3) Even een moment van schrik bij de Nederlandse fans wanneer Max Verstappen na nog geen honderd meter alweer moet worden teruggeduwd. Het zou toch niet de Honda-motor zijn? Loos alarm, hij moet stoppen vanwege een rode vlag doordat een andere auto is stilgevallen. Er is even later wel een klein euvel dat wat tijd kost, maar wanneer dat eenmaal is opgelost, gaat de RB15 als een zonnetje. Verstappen rekent zich nog niet rijk en wil nog geen vergelijking maken met de concurrentie. Pierre Gasly heeft alleen een klacht over zijn zitpositie. Als dat alles is… Renault (433 ronden afgelegd) Nico Hülkenberg: 1:17.393 (dag 4, C5)
Daniel Ricciardo: 1:17.785 (dag 4, C5) Afgezien van een flinke schuiver op hoge snelheid door een afgebroken achtervleugel die gelukkig goed afloopt, voelt Daniel Ricciardo zich steeds gelukkiger met zijn nieuwe auto. Hij beweert zelfs dat hij zijn overstap van Red Bull naar Renault steeds minder als een gok beschouwt. “We zijn nog een beetje terughoudend, maar wel constant.” Nico Hülkenberg spreekt van een ‘degelijk uitgangspunt’. “Het was een goede week, zonder onaangename verrassingen en groot drama. Alleen wat kleine dingen die snel konden worden opgelost. Nu moeten we ons huiswerk doen en hierop voortborduren.” Haas (384 ronden afgelegd) Romain Grosjean: 1:18.563 (dag 4, C3)
Kevin Magnussen: 1:18.720 (dag 4, C3)
Pietro Fittipaldi: 1:19.249 (dag 3, C4) “Onze eerste dag in de Formule 1 en nu al sneller dan Red Bull!” Rich Energy, de mysterieuze nieuwe hoofdsponsor van Haas, doet er niet geheimzinnig over wat het doel is: dat andere energiedrankmerk aanvallen. Dat de eerste testdagen nog niet veel zeggen over de daadwerkelijke snelheid van de auto’s, neemt het voor lief. Haas kan de voortvarende start niet echt doortrekken, onder meer door een reeks tegenslagen, waaronder elektronicastoringen. Kevin Magnussen heeft bovendien een probleem met zijn hoofdsteun en stoeltje, waardoor testrijder Pietro Fittipaldi eerder dan gepland in actie moet komen. McLaren (445 ronden afgelegd) Lando Norris: 1:18.431 (dag 4, C4)
Carlos Sainz: 1:18.558 (dag 1, C4) Het team in oranje lijkt het lek boven te hebben. Carlos Sainz noteert de tweede tijd op de openingsdag en Lando Norris doet datzelfde een dag later. Sainz waakt voor een al te grote jubelstemming, maar noemt het wel een mooie opsteker voor het harde werk dat op de fabriek is geleverd. Norris noemt de auto een wereld van verschil ten opzichte van vorig jaar, toen hij als testrijder zijn eerst F1-kilometers maakte voor McLaren. “De auto is nog niet perfect, maar we zijn blij met hoe het gaat.” Racing Point (248 ronden afgelegd) Lance Stroll: 1:19.664 (dag 4, C2)
Sergio Pérez: 1:19.944 (dag 1, C3) Hoe kleurrijk de auto ook is, Racing Point is de grijze muis van de eerste testweek. Geen supersnelle tijden en beduidend minder ronden dan de rivalen. Hoofdengineer Tom McCullough erkent dat ze meer kilometers hadden willen maken. “Maar het is toch een productieve week geweest.” Volgens Lance Stroll weet het team in ieder geval waar het aan moet werken. “Mijn vertrouwen neemt per dag toe. Ik voel me steeds meer op mijn gemak.” Ook Sergio Pérez meent dat Racing Point ondanks de technische problemen veel progressie boekt. “De auto voelt vanaf het begin goed aan en dat is cruciaal.” Alfa Romeo (507 ronden afgelegd) Kimi Räikkönen: 1:17.762 (dag 3, C5)
Antonio Giovinazzi: 1:18.511 (dag 4, C3) Dat het Alfa Romeo menens is, wordt al snel duidelijk bij de wintertest in Barcelona. Veteraan Kimi Räikkönen maakt nog wel een beginnersfout door op koude banden van de baan te spinnen en daarmee voor de eerste rodevlagsituatie van de testweek te zorgen. Maar wanneer het grind weer van de C38 is geboend, kan Räikkönen aardig in het spoor blijven van zijn voormalige werkgever Ferrari. En ook Antonio Giovinazzi mengt zich in de debatten vooraan. Samen leggen de coureurs meer dan 500 ronden af. Alleen Mercedes en Ferrari zijn productiever. Toro Rosso (482 ronden afgelegd) Alexander Albon: 1:17.637 (dag 4, C5)
Daniil Kvyat: 1:17.704 (dag 3, C5) ‘Niet spinnen’, neemt Alexander Albon zich voor bij het begin van zijn eerste officiële testdag in de Formule 1. De Brit-Thaise debutant heeft alleen een shakedown gehad om aan het F1-geweld te wennen. Prompt gaat hij achterstevoren en strandt hij in de grindbak. Hij schudt het snel van zich af en rijgt daarna de runs aaneen, op een zeer behoorlijk tempo. Alleen Nico Hülkenberg noteert een nog sneller rondje, terwijl Albons teamgenoot Daniil Kvyat net iets langzamer is. De Rus waarschuwt de concurrentie: “Ik reed nog niet eens de ballen uit mijn broek.” Williams (88 ronden afgelegd) George Russell: 1:20.997 (dag 4, C3)
Robert Kubica: 1:21.542 (dag 4, C2) Beschamend. Adjunct-teambaas Claire Williams heeft er zelf ook geen andere woorden voor. De FW42 is niet op tijd klaar. Williams moet niet alleen zijn shakedown afzeggen, maar mist de eerste twee testdagen volledig. Pas in de nacht van dinsdag op woensdag arriveert de nieuwe auto. Na de lunch kan debutant George Russell er eindelijk de baan mee op. Robert Kubica moet nog een dagje langer wachten op zijn Formule 1-terugkeer. “Het belangrijkste probleem is opgelost, we hebben een auto”, blijft hij nuchter. Williams heeft een wonder nodig om de achterstand ongedaan te maken.
Valtteri Bottas: 1:17.857 (dag 4, C5)
Lewis Hamilton: 1:17.977 (dag 4, C4) Het duurt lang voordat Mercedes snelle tijden noteert. Teambaas Toto Wolff noemt dat een kwestie van discipline. “Natuurlijk wil je snel gaan, maar we moeten ons richten op ons programma.” Lewis Hamilton sluit zich daarbij aan en benadrukt dat Ferrari wel vaker snel is aan het begin van het seizoen, maar Mercedes de laatste jaren kampioen werd. Toch laat Valtteri Bottas doorschemeren dat de nieuwe W10 wellicht nog niet helemaal de wonderauto is waarop werd gehoopt. Hij geeft toe dat Ferrari iets voor ligt, maar spreekt ook zijn vertrouwen in het team uit. “Onze motivatie groeit alleen maar.” Ferrari (598 ronden afgelegd) Charles Leclerc: 1:18.046 (dag 4, C3)
Sebastian Vettel: 1:18.161 (dag 1, C3) Ferrari schiet uit de startblokken. Zo mat als de auto is gespoten, zo glansrijk presteert hij op de baan. Vanaf de eerste dag is de SF90 niet alleen snel, maar ook betrouwbaar. Sebastian Vettel en Charles Leclerc leggen er dagelijks moeiteloos meer dan 100 ronden mee af. De nieuwe teambaas Mattia Binotto had zich geen betere voorbereiding kunnen wensen. Nu moet hij zich echter pas echt gaan bewijzen, kan Ferrari de ogenschijnlijke voorsprong vasthouden en meegaan in de ontwikkelingswedloop met Mercedes? Red Bull (475 ronden afgelegd) Pierre Gasly: 1:18.780 (dag 4, C3)
Max Verstappen: 1:18.787 (dag 3, C3) Even een moment van schrik bij de Nederlandse fans wanneer Max Verstappen na nog geen honderd meter alweer moet worden teruggeduwd. Het zou toch niet de Honda-motor zijn? Loos alarm, hij moet stoppen vanwege een rode vlag doordat een andere auto is stilgevallen. Er is even later wel een klein euvel dat wat tijd kost, maar wanneer dat eenmaal is opgelost, gaat de RB15 als een zonnetje. Verstappen rekent zich nog niet rijk en wil nog geen vergelijking maken met de concurrentie. Pierre Gasly heeft alleen een klacht over zijn zitpositie. Als dat alles is… Renault (433 ronden afgelegd) Nico Hülkenberg: 1:17.393 (dag 4, C5)
Daniel Ricciardo: 1:17.785 (dag 4, C5) Afgezien van een flinke schuiver op hoge snelheid door een afgebroken achtervleugel die gelukkig goed afloopt, voelt Daniel Ricciardo zich steeds gelukkiger met zijn nieuwe auto. Hij beweert zelfs dat hij zijn overstap van Red Bull naar Renault steeds minder als een gok beschouwt. “We zijn nog een beetje terughoudend, maar wel constant.” Nico Hülkenberg spreekt van een ‘degelijk uitgangspunt’. “Het was een goede week, zonder onaangename verrassingen en groot drama. Alleen wat kleine dingen die snel konden worden opgelost. Nu moeten we ons huiswerk doen en hierop voortborduren.” Haas (384 ronden afgelegd) Romain Grosjean: 1:18.563 (dag 4, C3)
Kevin Magnussen: 1:18.720 (dag 4, C3)
Pietro Fittipaldi: 1:19.249 (dag 3, C4) “Onze eerste dag in de Formule 1 en nu al sneller dan Red Bull!” Rich Energy, de mysterieuze nieuwe hoofdsponsor van Haas, doet er niet geheimzinnig over wat het doel is: dat andere energiedrankmerk aanvallen. Dat de eerste testdagen nog niet veel zeggen over de daadwerkelijke snelheid van de auto’s, neemt het voor lief. Haas kan de voortvarende start niet echt doortrekken, onder meer door een reeks tegenslagen, waaronder elektronicastoringen. Kevin Magnussen heeft bovendien een probleem met zijn hoofdsteun en stoeltje, waardoor testrijder Pietro Fittipaldi eerder dan gepland in actie moet komen. McLaren (445 ronden afgelegd) Lando Norris: 1:18.431 (dag 4, C4)
Carlos Sainz: 1:18.558 (dag 1, C4) Het team in oranje lijkt het lek boven te hebben. Carlos Sainz noteert de tweede tijd op de openingsdag en Lando Norris doet datzelfde een dag later. Sainz waakt voor een al te grote jubelstemming, maar noemt het wel een mooie opsteker voor het harde werk dat op de fabriek is geleverd. Norris noemt de auto een wereld van verschil ten opzichte van vorig jaar, toen hij als testrijder zijn eerst F1-kilometers maakte voor McLaren. “De auto is nog niet perfect, maar we zijn blij met hoe het gaat.” Racing Point (248 ronden afgelegd) Lance Stroll: 1:19.664 (dag 4, C2)
Sergio Pérez: 1:19.944 (dag 1, C3) Hoe kleurrijk de auto ook is, Racing Point is de grijze muis van de eerste testweek. Geen supersnelle tijden en beduidend minder ronden dan de rivalen. Hoofdengineer Tom McCullough erkent dat ze meer kilometers hadden willen maken. “Maar het is toch een productieve week geweest.” Volgens Lance Stroll weet het team in ieder geval waar het aan moet werken. “Mijn vertrouwen neemt per dag toe. Ik voel me steeds meer op mijn gemak.” Ook Sergio Pérez meent dat Racing Point ondanks de technische problemen veel progressie boekt. “De auto voelt vanaf het begin goed aan en dat is cruciaal.” Alfa Romeo (507 ronden afgelegd) Kimi Räikkönen: 1:17.762 (dag 3, C5)
Antonio Giovinazzi: 1:18.511 (dag 4, C3) Dat het Alfa Romeo menens is, wordt al snel duidelijk bij de wintertest in Barcelona. Veteraan Kimi Räikkönen maakt nog wel een beginnersfout door op koude banden van de baan te spinnen en daarmee voor de eerste rodevlagsituatie van de testweek te zorgen. Maar wanneer het grind weer van de C38 is geboend, kan Räikkönen aardig in het spoor blijven van zijn voormalige werkgever Ferrari. En ook Antonio Giovinazzi mengt zich in de debatten vooraan. Samen leggen de coureurs meer dan 500 ronden af. Alleen Mercedes en Ferrari zijn productiever. Toro Rosso (482 ronden afgelegd) Alexander Albon: 1:17.637 (dag 4, C5)
Daniil Kvyat: 1:17.704 (dag 3, C5) ‘Niet spinnen’, neemt Alexander Albon zich voor bij het begin van zijn eerste officiële testdag in de Formule 1. De Brit-Thaise debutant heeft alleen een shakedown gehad om aan het F1-geweld te wennen. Prompt gaat hij achterstevoren en strandt hij in de grindbak. Hij schudt het snel van zich af en rijgt daarna de runs aaneen, op een zeer behoorlijk tempo. Alleen Nico Hülkenberg noteert een nog sneller rondje, terwijl Albons teamgenoot Daniil Kvyat net iets langzamer is. De Rus waarschuwt de concurrentie: “Ik reed nog niet eens de ballen uit mijn broek.” Williams (88 ronden afgelegd) George Russell: 1:20.997 (dag 4, C3)
Robert Kubica: 1:21.542 (dag 4, C2) Beschamend. Adjunct-teambaas Claire Williams heeft er zelf ook geen andere woorden voor. De FW42 is niet op tijd klaar. Williams moet niet alleen zijn shakedown afzeggen, maar mist de eerste twee testdagen volledig. Pas in de nacht van dinsdag op woensdag arriveert de nieuwe auto. Na de lunch kan debutant George Russell er eindelijk de baan mee op. Robert Kubica moet nog een dagje langer wachten op zijn Formule 1-terugkeer. “Het belangrijkste probleem is opgelost, we hebben een auto”, blijft hij nuchter. Williams heeft een wonder nodig om de achterstand ongedaan te maken.