Teamrapport 2011: Mercedes
Formule1
Bouke van den Berg
25 januari 2012
Het F1-team van Mercedes kent nog geen gelukkige rentree in de koningsklasse van de autosport. In 2011 hadden Michael Schumacher en Nico Rosberg aansluiting moeten vinden bij de top. Maar dat liep anders. In 2010 eindigde Rosberg soms nog op het podium, maar dat lukte Mercedes het afgelopen seizoen helemaal niet meer.
Het driejarenplan van Schumacher lijkt daarmee in duigen te vallen. De recordkampioen keerde in 2010 terug in de Formule 1 met een achtste titel als doel. Niet gelijk in 2010, dat zou iets teveel gevraagd zijn. Ook niet in 2011, het jaar waarin Mercedes races moest gaan winnen. Maar in 2012. Gezien vorig jaar lijkt ook dat niet te gaan lukken.
De beloften
De ontwikkeling van de auto uit 2010 werd al vroeg stopgezet om de focus te leggen op de auto die Mercedes vorig jaar ging gebruiken. De MGP W02 maakte een iets slankere indruk, terwijl er ook plaats was gevonden voor een KERS-systeem. De wagen uit 2010 had chronisch moeite met de Bridgestones. En dus was het een groot vraagteken hoe de nieuwe auto ging reageren op de Pirelli’s. Toch zag de W02 er niet fundamenteel anders uit dan zijn voorganger. Schumacher verwachtte in 2011 in ieder geval dat Mercedes weer races ging winnen. “Ik denk het wel”, antwoordde hij in de voorbereiding op de vraag of winnen mogelijk was. “Ik heb nu een heel seizoen achter de rug om aan de nieuwe situatie te wennen, het team is beter en de auto is beter op mijn rijstijl afgestemd.” En zijn de beloften ingelost?
Nee. Allesbehalve zelfs. Nico Rosberg eindigde in 2010 nog een aantal races op het podium. Maar in 2011 lukte hem dat niet. Wel was de voormalig Williams-coureur opnieuw Schumacher de baas. Al was het verschil een stuk kleiner dan in 2010. In de races dan. Rosbergs kwalificaties waren een klasse beter dan die van Schumacher. De inmiddels 43-jarige Duitser wilde races winnen, maar de enige prijs die hij pakte was de inhaalbeker. Geen coureur die in 2011 vaker iemand inhaalde dan hij. De vraag is: racet Schumacher zo goed, of kwalificeert hij zich zo slecht? Feit is dat 2011 gezien kan worden als een faliekante mislukking voor de Duitse autofabrikant. Ten opzichte van 2010 is er eerder een stap terug dan een stap vooruit gemaakt. Al teerde Mercedes in het begin van 2010 wel nog op de competitiviteit van de Brawn uit 2009. Het driejarenplan van Schumacher kan de prullenbak in. In 2011 presenteerde Mercedes zich immers niet bepaald als een kandidaat voor de titel van dit jaar. Schumacher en Rosberg
Waar Schumacher opviel met zijn vele inhaalacties, reed Rosberg meer in de luwte zijn rondjes. Omdat de jongere van de twee steevast beter kwalificeerde, hoefde hij ook minder auto’s in te halen. Vaak startte hij als zevende, en eindigde hij ook als zevende. Sprankelend was het allemaal niet, effectief wel. Een keer viel Rosberg écht op, toen hij na de start van de Belgische Grand Prix brutaal de leiding pakte. Toch eindigde hij die race achter Schumacher, die als laatste startte. Schumacher zorgde dus voor het vuurwerk van Mercedes’ kant. In het oog springt natuurlijk zijn rit in de verregende race van Montréal. Zijn ervaring werd duidelijk zichtbaar in de lastige omstandigheden en het leek erop dat hij voor het eerst sinds zijn rentree naar het podium mocht. Het circuit droogde echter te snel op en dankzij DRS van de McLarens en Red Bulls viel hij in de slotfase terug van de tweede naar de vierde plaats. Het beste resultaat van Mercedes in 2011. Wat kunnen we dit jaar verwachten?
In 2011 moesten er overwinningen worden behaald, maar zelfs podiumplaatsen bleven uit. Het driejarenplan van Schumacher lijkt een enkeltje naar de prullenbak in het vooruitzicht te hebben. Al gaf de Duitser wel aan langer door te willen als hij de titel in 2013 mogelijk acht. Dat het dit jaar nog niet gaat gebeuren, weten ze bij Mercedes ook wel. Teambaas Ross Brawn gaf aan het einde van het seizoen aan dat het een nadeel was dat de W02 niet op tijd af was voor de eerste wintertest. Het team liep zo waardevolle informatie mis. Nu is de nieuwe auto wéér niet gereed voor de eerste test, maar riep Rosberg dat het voor geen enkel probleem zou zorgen en dat Mercedes dat op kan vangen. Het is de wondere wereld van de Formule 1. Er zijn echter aanwijzingen dat Mercedes de weg naar boven vindt. Het heeft de bij Ferrari in ongenade geraakte technische directeur Aldo Costa in huis gehaald om leiding te geven aan de ingenieurs. Hetzelfde gebeurde met ontwerper Geoff Willis bij HRT. Bob Bell is afkomstig van Renault en wordt de technische baas van Mercedes. 2011 was echter een jaar voor in de prullenbak, op enkele uitschieters na. Cijfer: 5.5/10
De ontwikkeling van de auto uit 2010 werd al vroeg stopgezet om de focus te leggen op de auto die Mercedes vorig jaar ging gebruiken. De MGP W02 maakte een iets slankere indruk, terwijl er ook plaats was gevonden voor een KERS-systeem. De wagen uit 2010 had chronisch moeite met de Bridgestones. En dus was het een groot vraagteken hoe de nieuwe auto ging reageren op de Pirelli’s. Toch zag de W02 er niet fundamenteel anders uit dan zijn voorganger. Schumacher verwachtte in 2011 in ieder geval dat Mercedes weer races ging winnen. “Ik denk het wel”, antwoordde hij in de voorbereiding op de vraag of winnen mogelijk was. “Ik heb nu een heel seizoen achter de rug om aan de nieuwe situatie te wennen, het team is beter en de auto is beter op mijn rijstijl afgestemd.” En zijn de beloften ingelost?
Nee. Allesbehalve zelfs. Nico Rosberg eindigde in 2010 nog een aantal races op het podium. Maar in 2011 lukte hem dat niet. Wel was de voormalig Williams-coureur opnieuw Schumacher de baas. Al was het verschil een stuk kleiner dan in 2010. In de races dan. Rosbergs kwalificaties waren een klasse beter dan die van Schumacher. De inmiddels 43-jarige Duitser wilde races winnen, maar de enige prijs die hij pakte was de inhaalbeker. Geen coureur die in 2011 vaker iemand inhaalde dan hij. De vraag is: racet Schumacher zo goed, of kwalificeert hij zich zo slecht? Feit is dat 2011 gezien kan worden als een faliekante mislukking voor de Duitse autofabrikant. Ten opzichte van 2010 is er eerder een stap terug dan een stap vooruit gemaakt. Al teerde Mercedes in het begin van 2010 wel nog op de competitiviteit van de Brawn uit 2009. Het driejarenplan van Schumacher kan de prullenbak in. In 2011 presenteerde Mercedes zich immers niet bepaald als een kandidaat voor de titel van dit jaar. Schumacher en Rosberg
Waar Schumacher opviel met zijn vele inhaalacties, reed Rosberg meer in de luwte zijn rondjes. Omdat de jongere van de twee steevast beter kwalificeerde, hoefde hij ook minder auto’s in te halen. Vaak startte hij als zevende, en eindigde hij ook als zevende. Sprankelend was het allemaal niet, effectief wel. Een keer viel Rosberg écht op, toen hij na de start van de Belgische Grand Prix brutaal de leiding pakte. Toch eindigde hij die race achter Schumacher, die als laatste startte. Schumacher zorgde dus voor het vuurwerk van Mercedes’ kant. In het oog springt natuurlijk zijn rit in de verregende race van Montréal. Zijn ervaring werd duidelijk zichtbaar in de lastige omstandigheden en het leek erop dat hij voor het eerst sinds zijn rentree naar het podium mocht. Het circuit droogde echter te snel op en dankzij DRS van de McLarens en Red Bulls viel hij in de slotfase terug van de tweede naar de vierde plaats. Het beste resultaat van Mercedes in 2011. Wat kunnen we dit jaar verwachten?
In 2011 moesten er overwinningen worden behaald, maar zelfs podiumplaatsen bleven uit. Het driejarenplan van Schumacher lijkt een enkeltje naar de prullenbak in het vooruitzicht te hebben. Al gaf de Duitser wel aan langer door te willen als hij de titel in 2013 mogelijk acht. Dat het dit jaar nog niet gaat gebeuren, weten ze bij Mercedes ook wel. Teambaas Ross Brawn gaf aan het einde van het seizoen aan dat het een nadeel was dat de W02 niet op tijd af was voor de eerste wintertest. Het team liep zo waardevolle informatie mis. Nu is de nieuwe auto wéér niet gereed voor de eerste test, maar riep Rosberg dat het voor geen enkel probleem zou zorgen en dat Mercedes dat op kan vangen. Het is de wondere wereld van de Formule 1. Er zijn echter aanwijzingen dat Mercedes de weg naar boven vindt. Het heeft de bij Ferrari in ongenade geraakte technische directeur Aldo Costa in huis gehaald om leiding te geven aan de ingenieurs. Hetzelfde gebeurde met ontwerper Geoff Willis bij HRT. Bob Bell is afkomstig van Renault en wordt de technische baas van Mercedes. 2011 was echter een jaar voor in de prullenbak, op enkele uitschieters na. Cijfer: 5.5/10