Een aantal teams twijfelt of de Ferrari-krachtbron legaal is en heeft daarop de FIA om opheldering gevraagd. De teams twijfelen of sommige design aspecten wel voldoen aan het reglement. De twijfel is toegenomen door het grote voordeel dat Ferrari heeft op de rechte stukken en de veel betere resultaten sinds de zomerstop.

Een aantal concurrenten van Ferrari wil opheldering over de legaliteit van de Ferrari-krachtbron, zo heeft Motorsport.com vernomen. Ze vragen zich af of zij dezelfde concepten kunnen nastreven, of dat deze dan illegaal zouden zijn. De verzoeken kwamen nadat de prestaties van de afgelopen tijd het voordeel van de Ferrari-krachtbron volledig onthulde. Het voordeel zou op sommige circuits zelfs kunnen oplopen tot acht tienden van een seconde en is door een bron bij een hogergeplaatst team als ‘belachelijk’ beschreven.

Sinds de zomerstop won Ferrari drie races en pakte het in de vijf races elke keer de poleposition. Een pakket aan updates in Singapore, waaronder een verbeterde voorvleugel, vloer en diffuser heeft geholpen om tijd te winnen in de bochten, waar ze vaak juist tijd verloren.

Lees ook: Ferrari: ‘We hebben updates voor volgend jaar al op huidige auto toegepast’

Intercooler en ERS
Eén theorie heeft betrekking tot de intercooler van Ferrari. Dankzij een gecontroleerde lek zou een kleine hoeveelheid olie in het verbrandingsproces terecht kunnen komen en voor een korte tijd een boost opleveren. Olie gebruiken in de intercooler is toegestaan volgens de regels, mits er niet ‘opzettelijk gebruik gemaakt wordt van de latente verdampingswarmte van enige vloeistof met uitzondering van brandstof voor het normale doel van verbranding in de motor’. Minstens één concurrent van Ferrari gelooft dat hier het voordeel zit voor de Italiaanse renstal in de kwalificatie.

Een ander team heeft vragen gesteld over het energy recovery system (ERS) van Ferrari. De rivalen van Ferrari zeggen dat ze nog geen opheldering hebben gekregen van de FIA. ”We blijven alle parameters controleren met betrekking tot de conformiteit van de krachtbronnen met de technische regels. We hebben van geen enkele concurrent protest ontvangen met betrekking tot de huidige ontwerpen”, zegt de FIA in een korte reactie tegen Motorsport.com.

Foto: Motorsport Images