Teams vrezen toename crashes en kosten met kwalificatieraces: ‘Wie gaat dat betalen?’
Motorsport Images
Laurens Stade
9 oktober 2019
Formule 1-teams vrezen dat een proef met kwalificatieraces volgend seizoen kan leiden tot hogere kosten voor de teams, terwijl ze juist kosten willen besparen. Er wordt gevreesd voor een toename van het aantal crashes, wat ook weer vragen oproept over de reglementen.
Voor volgend seizoen ligt een plan op tafel om bij maximaal drie races te experimenteren met kwalificatieraces. Deze korte races vervangen de gewone kwalificatie. Volgens Racing Point-teambaas Otmar Szafnauer maken de teams zich zorgen om de gevolgen van schade die opgelopen wordt tijdens die kwalificatieraces.
”We moeten veel vragen beantwoorden wat betreft het parc fermé en wat er gebeurt als je crasht tijdens een kwalificatierace”, zegt Szafnauer tegen Racefans.net. ”We moeten dan meer reserveonderdelen meenemen, maar wie gaat dat betalen?”, vraagt de teambaas zich af.
Een mogelijk voordeel van een kwalificatierace is dat er mogelijk slechts één bandencompound gebruikt zal worden. In een normale kwalificatie gebruiken de topteams soms wel vijf sets. De teams moeten dan echter rekening houden met een mogelijk verhoogde motorslijtage. ”Het is belangrijk dat de races net zo lang zullen zijn als het aantal kilometers dat je in de kwalificatie zou rijden. Maar zelfs dan is het anders, want niet iedereen redt het tot aan Q3. Het risico op een crash is tijdens de kwalificatie veel minder dan tijdens een race. Je hebt dan een start, en het plan is om te starten in de omgekeerde volgorde van de stand in het kampioenschap”, aldus Szafnauer.
De plannen konden rekenen op de kritiek van coureurs als Lewis Hamilton en Sebastian Vettel. Szafnauer ziet echter potentie in het voorstel. ”Als je een omgekeerde grid hebt op basis van de stand in het kampioenschap, dan is degene voor je slechts marginaal langzamer. Je zet dus de snelste coureur achteraan, maar de coureurs om hem heen zijn niet de langzaamste coureurs. Nu is het zo dat als een coureur een gridstraf krijgt of een slechte kwalificatie heeft, dat hij achteraan start en dan is het leuk om te zien hoe hij door het veld rijdt. Zo gaat dat dus niet zijn”, aldus Szafnauer. Voordat dit experiment door kan gaan, moeten alle tien de teams unaniem akkoord gaan. De FIA heeft de teams gevraagd om te helpen het concept te verfijnen. ”We zeiden dat we eerst antwoord wilden op de vragen en dat we daarna wel stemmen. Het kan dus gebeuren, maar we moeten wel unanimiteit hebben en dat is altijd lastig in de Formule 1”, sluit de Racing Point-teambaas af.
Unanimiteit vereistDe plannen konden rekenen op de kritiek van coureurs als Lewis Hamilton en Sebastian Vettel. Szafnauer ziet echter potentie in het voorstel. ”Als je een omgekeerde grid hebt op basis van de stand in het kampioenschap, dan is degene voor je slechts marginaal langzamer. Je zet dus de snelste coureur achteraan, maar de coureurs om hem heen zijn niet de langzaamste coureurs. Nu is het zo dat als een coureur een gridstraf krijgt of een slechte kwalificatie heeft, dat hij achteraan start en dan is het leuk om te zien hoe hij door het veld rijdt. Zo gaat dat dus niet zijn”, aldus Szafnauer. Voordat dit experiment door kan gaan, moeten alle tien de teams unaniem akkoord gaan. De FIA heeft de teams gevraagd om te helpen het concept te verfijnen. ”We zeiden dat we eerst antwoord wilden op de vragen en dat we daarna wel stemmen. Het kan dus gebeuren, maar we moeten wel unanimiteit hebben en dat is altijd lastig in de Formule 1”, sluit de Racing Point-teambaas af.
Gerelateerd nieuws