Het laatste deel van de kwalificatie wordt mogelijk al vanaf de volgende Grand Prix veranderd. Veel teams en coureurs willen af van de brandstofregel in dat deel van de sessie.


Momenteel stellen de regels dat coureurs in het laatste deel van de kwalificatie de baan op moeten met de hoeveelheid brandstof die ze in de race gaan gebruiken. In die twintig minuten durende sessie rijden de coureurs eerst een flink aantal ronden om vervolgens uiteindelijk met een nieuwe set banden en een legere tank hun snelle ronde neer te zetten.

Voorafgaand aan de Grand Prix van Spanje is een overleg gepland tussen de teams om te kijken of er iets bedacht kan worden op deze strategie, die verwarrend en onnodig milieubelastend is. De Grand Prix Drivers Association is ook uitgenodigd voor dit overleg. Voorzitter Jarno Trulli van de GPDA zegt: ,,We willen dat de laatste sessie gewijzigd wordt zodat de overgebleven tien coureurs met weinig brandstof een snelle ronde kunnen klokken.” Bernie Ecclestone pleit in de Gazzetta dello Sport voor een systeem waarbij nog maar een vliegende ronde wordt gereden. ,,We kunnen die tien coureurs in het laatste deel een voor een hun vliegende ronde laten rijden, net zoals vorig jaar. Als iedereen het ermee eens is kunnen we al vanaf de volgende race veranderen.”

Ook Reanult-baas Flavio Briatore is voor. ,,We moeten de derde sessie van de kwalificatie veranderen”, vertelde de Italiaan tegen Autosport.com. ,,De coureurs moeten een voor een naar buiten met de hoeveelheid benzine waarmee ze de race willen starten.”